Maandblad Linda staat deze maand (nummer 175) in het teken van eten: Eten is het nieuwe roken. Het blad belde met Teun om meer te weten te komen over de manieren waarop de voedingsindustrie consumenten in de maling neemt. Hij vertelt over trucjes met vlees, suiker, grootmoeders en onrijpe aardbeien.
Lees verderDe huistelefoon ging, ik voelde meteen nattigheid
De huistelefoon ging. Voor jongere lezers: dat is een telefoon die het alleen in je eigen huis doet. Wat het voordeel daarvan is en waarom ik zo’n ding heb? Geen idee eigenlijk. Aan de andere kant van de lijn klonk een opgewekte jonge vrouwenstem: ‘Bent u meneer T.G van de Keuken?’ ‘Ja.’ Ik voelde meteen nattigheid.
Telemarketing
‘Dan mag ik u een heel mooie aanbieding doen!’ De dame leek zelf behoorlijk onder de indruk van het geweldige buitenkansje dat zij mij zomaar kon bieden. Ze wilde mij een abonnement voor een krant verkopen: ‘En het is geheel vrijblijvend hè? Als u er na vier weken toch niet mee wilt doorgaan, dan kunt u er zonder verplichtingen vanaf.’ ‘Ik heb eigenlijk geen belangstelling.’ Lees verder
In Nederlands Dagblad: Ik ben conflictmijdend
In zijn woning in de Amsterdamse Watergraafsmeer ontvangt Teun Hans-Lukas Zuurman van het Nederlands Dagblad. Ze spreken over Teuns ouderlijk huis, dat nogal scheef stond, en de afwezigheid van zijn ouders in zijn jonge jaren. Hij bekent dat hij zich altijd een beetje een buitenbeentje heeft gevoeld. Maar waar Teun in zijn privésfeer conflictmijdend is, zoekt hij in zijn werk juist confrontaties op: ‘Werk en privé scheid ik sterk’.
Lees verderDankzij opruimgoeroe Marie Kondo kocht ik nieuwe kleren
Mijn gezin is volkomen in de ban van Marie Kondo, de Japanse opruimgoeroe over wie Aaf Brandt Corstius vorige week ook al schreef. Na het kijken van één aflevering van de serie van Kondo op Netflix, sloegen de kinderen spontaan aan het vouwen en mijn vrouw en ik aan het opruimen en weggooien.Lees verder
Bij Jinek: Tatoeëer die courgette! Dan is plastic overbodig
Bij Jinek bespreekt Teun het supermarktprobleem van het alles maar willen verpakken in plastic; zelfs de robuuste winterpeen kan blijkbaar niet meer zonder condoompje. En het vreemde: juist de biologische producten gaan in een folietje. De reden? Omdat je anders stiekem je biologische product kan kopen voor de prijs van een niet-biologische.
Lees verderEen uniform staat voor veel, maar niet voor vrijheid
‘Uniform of the free.’ Deze wonderlijke tekst staat op een gebouw langs de ring van Amsterdam. Het is een reclame voor klerenmerk G-star. Elke keer als ik er gezeten op mijn bijrijdersstoel langsrijd, beginnen mijn hersenen te malen: zou de sloganbakker de innerlijke tegenstrijdigheid van zijn boodschap inzien? Of heeft hij het juist zo bedoeld, om verwarring te zaaien, de gedachten en gesprekken op gang te brengen en zich zo te nestelen in mijn hoofd? Die reclamelui zijn niet zo dom als ze eruitzien.Lees verder
Brainwash Talks: Wie is er verantwoordelijk voor het leed in de wereld?
Van lokworst tot vuile spijkerbroek, wie is er nu eigenlijk verantwoordelijk voor het leed in de wereld? Is het A. de consument; B. de producent; C. de supermarkt; of D. de politiek?
Lees verderLijnen, detoxen en stoppen: het heeft allemaal geen zin, mensen
Het was natuurlijk leuk en lekker tijdens die feestdagen, maar nu zitten we met de gebakken peren. Het bovenste knoopje zit te strak, het onderste eigenlijk ook en middenin staat er eentje op springen. En dan die zwembandjes die mijn vrouw geveinsd liefdevol ‘lovehandles’ noemt. Weg ermee! Maar hoe?Lees verder
In een groen hesje naar de supermarkt tegen de btw-verhoging
Dat was goed nieuws van het kabinet: we gaan er volgend jaar vrijwel allemaal op vooruit! Gele hesjes uit en feestvieren, zou je zeggen. In deze krant las ik hoe Rutte en trawanten dat hebben gefikst: ‘Over de hele linie hanteert het kabinet het principe van ‘vergroening’ van het belastingstelsel: de gebruiker betaalt. Consumptie wordt duurder, het inkomen wordt minder belast.’ Vergroening klinkt goed en het principe dat de vervuiler betaalt, klinkt zo mogelijk nog beter.Lees verder
Zouden bedrijven opzettelijk oliedomme fouten maken om zichzelf in de kijker te spelen?
Kent u die van de ‘veraste’ tortilla’s? Dan heeft u, zoals dat tegenwoordig heet, de afgelopen weken onder een steen geleefd, want zowat de hele wereldbevolking van Nederland heeft zich onlangs, afhankelijk van zijn kijk op het leven, vrolijk of woedend gemaakt over tortillagate. Mocht u zo’n bewoner van het ondersteense zijn, dan zal ik de affaire nog even voor u uit de doeken doen.Lees verder