In het ND: Teuns Supermarktsurvivalgids en het doordraaien van ‘imperfecte’ oogsten

TeunIn de media

Een nog lege winkelwagen voor koelkasten in een supermarkt via Pixabay

In het Nederlands Dagblad een mooie column van Theanne Boer. Ze heeft het gehad met de supermarkt. Met het doordraaien van oogsten omdat de tomaatjes te gerimpeld zouden zijn en de pompoenen te pukkelig.

Ze las het boek van Teun over de supermarktwereld, winkels waarin consumenten zolang mogelijk binnengehouden moeten worden zodat je zoveel mogelijk koopt. Conclusie van Theanne Boer: ‘De afstand tussen mijn aanrecht en de schepping moet zo klein mogelijk zijn.’

Lees de column van Theanne Boer via Blendle of op de site van het Nederlands Dagblad.

Teuns boek De Supermarktsurvivalgids is hier te koop maar is ook te vinden in de boekhandel.

Afbeelding: Alexas_Fotos via Pixabay

In NRC: gezond eten is simpel en saai

TeunIn de media

Gezonde groenten en bonen om lekker mee te koken, zoals ui, knoflook, kikkererwten, knolselderij en winterpenen

Martine Kamsma belde met Teun omdat de laatste een nieuw boek schreef: De Supermarktsurvivalgids. Op de vraag of Teuns jarenlange bemoeienis met de voedselindustrie in zijn televisieprogramma De Keuringsdienst van Waarde iets heeft veranderd, antwoordt Teun:

Moeilijk te zeggen, maar mensen zijn wel kritischer geworden, ze stellen meer vragen. Dat wantrouwen is terecht, maar het slaat soms ook door, mensen bestoken me met de meest extreme ideeën over wat gezond of ongezond is. Ik ben helemaal niet extreem, ik denk dat het simpel en saai is. Met gevarieerd eten en de Schijf van Vijf kom je een heel eind.

Lees het gehele interview hier op de website van NRC.

Teuns boek De Supermarktsurvivalgids is hier te koop maar ook te vinden in de boekhandel.

Afbeelding: Lubos Houska via Pixabay

Teun put De Betrouwbare Mannetjes uit in de supermarkt

TeunIn de media

Een hele rij lege winkelwagentjes

Teun en De Betrouwbare Mannetjes liepen gedrieën in een Amsterdamse Albert Heijn waar de laatsten ingewijd werden in de trucs en verleidingen van de supermarkt.

Stapje voor stapje ontleedt hij de machinerie. Zo’n heerlijke leunkar bijvoorbeeld, dat is helemaal verkeerd, leren we. Die ziet er al snel leeg uit, en dan ben je toch geneigd er wat extra in te gooien. Liever nemen we een mandje, dan voel je tenminste dat je kosten maakt.

Na wat tips en enkele kleine aanvaringen met supermarktpersoneel verlaten de Betrouwbare Mannetjes uitgeput de supermarkt en schreven er een tekstje over. Dat lees je hier via de Volkskrant.

Teuns boek De Supermarktsurvivalgids is hier te koop maar is ook te vinden in de boekhandel.

Afbeelding: 652234 via Pixabay

Lieve Coca-Cola en Mars, wij weten al hoe we de school gezonder krijgen: al uw rommel de deur uit

TeunColumns & verhalen

Oude verweerde Coca Cola-machine.

Ik keek naar een filmpje van Coca-Cola en nu ben ik misselijk. In het filmpje legt het bedrijf uit hoezeer het zich inspant voor gezonde schoolkantines. Niet door, wat je met een beetje gezond verstand zou denken, zijn producten uit de scholen terug te trekken, maar juist door alle schoolgebouwen vol te stouwen met frisdrankautomaten. In een gelikt animatiefilmpje zien we mensen langs een mand met groente en fruit fietsen.

Lees verder

Waarom omroepen flexibeler moeten worden

TeunColumns & verhalen

personeel freelance hand

Een eeuwigheid geleden werkte ik bij de VPRO-radio. Mijn bureau had uitstekend zicht op het kantoor van de baas. Onze werkplekken stonden allemaal door elkaar in één grote ruimte om de onderlinge communicatie te bevorderen. De baas werkte (net als de andere bazen) in een kamer met een deur die dicht kon, om tijdens zijn werk geen last van onze communicatie te hebben. Dat is hiërarchie en dat heeft zijn schoonheid. Op een dag kwam er een collega uit die kamer. Ze deed de deur achter zich dicht en zei triomfantelijk: ‘Nu hoef ik mij nooit meer ergens zorgen over te maken.’ Lees verder

Waarom moet alles gezond? Mayonaise hoort vet te zijn

TeunColumns & verhalen

friet hamburger buik

Waarom moet alles gezond zijn? Dat vroeg ik mij af toen ik de alarmerende, (deels) aan mij gerichte tweet las: ‘Heb een pot suikervrije mayonaise gekocht bij AH. Gezonder dacht ik. Meer vet en meer calorieën dan Calvé Mayo en die is ook al aan de maat. @Teunvandekeuken @ah #bedrog’. Waar het bedrog precies in zit, weet ik niet precies, want Albert Heijn claimt nergens dat het hier om een gezonder product zou gaan en mayonaise is nu eenmaal vet spul. Rommel zonder vet heet frietsaus, maar mayonaise mag alleen maar zo heten als het voor minstens 70 procent uit vet bestaat. Maak het maar eens zelf – met de staafmixer is dat een fluitje van een cent – en je schrikt ervan hoeveel olie erin gaat. Lees verder

Voor ieder nieuw keurmerk, tien oude keurmerken de deur uit

TeunColumns & verhalen

Illustratie van een persoon die spullen weggooit in een prullenbak

Laatst liep ik in de supermarkt langs het zuivelschap en voelde dat er iets miste. Dit moest onderzocht worden. Ik pakte een paar melkpakken op, tuurde naar de yoghurt en bestudeerde zelfs de boter met aandacht. Wat wás het nou?! Na een poosje zo in de winkel te hebben gestaan, potten pakjes en pakken omdraaiend, begon het te dagen: hier ontbrak een écht goed keurmerk. Een keurmerk waardoor je in één oogopslag wist dat je met goed spul te maken had. Met de allerzuiverste zuivel die zich nu eens wél om het milieu en onze toekomst bekommerde.

Lees verder