Gefilterd kraanwater

TeunColumns & verhalen

water uit fles

Hoewel ik het liever niet meer doe, moet ik toch weer even over Marqt schrijven. De elitesupermarkt verkoopt namelijk gefilterd kraanwater in flessen. Als twee van mijn stokpaardjes – Marqt en flessenwater – samensmelten tot een stokpaardje in het kwadraat, dan is er geen houden aan. Lees verder

Creatief is in de propaganda-industrie een functieomschrijving

TeunColumns & verhalen

man duim kantoor

Weet je wat ik heel grappig vind? Dat er bij reclamebureaus mensen werken die zich ‘creatief’ noemen. Als je bij zo’n bureau binnenloopt, kan het je zomaar overkomen dat iemand zich voorstelt als: ‘Roderick, ik ben creatief.’ Bega nu niet de fout om dan na het noemen van je eigen naam te zeggen dat je zelf juist heel goed kunt hoofdrekenen! Creatief is in de propaganda- industrie een functieomschrijving. In de aanbevelingsbranche hebben ze van een bijvoeglijk naamwoord een zelfstandig naamwoord gemaakt. Iemand is dus een creatief. Overdreven, hoor. Hoe kunnen ze de naam van een baantje nu zo oppompen? Dit is dus de reclamewereld. Als die reclamejongens zichzelf al niet kunnen verkopen, wat dan wel? Lees verder

Sjuul Paradijs laat zich niet langer afremmen door journalistieke principes en stort zich op de advertentiebranche

TeunColumns & verhalen

reclamefolders huis-aan-huis-blad brievenbus

Sjuul Paradijs, voormalig hoofdredacteur van De Telegraaf, is nu openlijk de advertentieboer geworden die hij heimelijk al was. Dat zit zo: sinds januari is in Amsterdam de ja/ja-sticker ingevoerd. Bewoners hoeven geen sticker meer op hun deur te plakken als ze geen reclamedrukwerk willen ontvangen, maar een ja/ja-sticker als ze die foldertjes wél willen. Wie geen sticker heeft, krijgt dus niks. Lees verder

Waarom we aan de zonnepanelen en windmolens moeten

TeunColumns & verhalen

zonnepanelen zonneweide

Carla Dik-Faber van de ChristenUnie leek mij altijd een verstandig Kamerlid. Iemand die de zaken wikt en weegt, voor- en nadelen tegen elkaar wegstreept en na lang bestuderen van de context tot een conclusie komt over doel en middel. Daarom verbaast mij het zo dat ze zo’n ondoordacht opiniestuk in Trouw heeft geschreven. Een stuk niet gebaseerd op een langdurige analyse, maar op een enkele ervaring. Lees verder

Is kibbeling toeristenvoer?

TeunColumns & verhalen

kibbeling

In Amsterdam dreigt visboer The Seafood Shop zijn zaak te moeten sluiten omdat zijn aanbod ‘te toeristisch is’. Hij verkoopt kibbeling en broodjes haring en dat is volgens het stadsbestuur typisch voer voor buitenlanders. Volgens de huidige xenofobe richtlijnen mag je in je winkels- zeker niet als ze in het stadscentrum liggen en dat is hier het geval- geen waar verkopen die vreemdelingen willen kopen. In de Vrijstaat houden ze niet van buitenlanders, vooral niet van het soort dat hier komt om geld uit te geven. Die moeten zo worden gesard, dat ze hier nooit meer willen terugkomen. Lees verder

Een ‘verbeterd’ recept is in veel gevallen een downgrade: er worden minder hoogwaardige producten gebruikt

TeunColumns & verhalen

Nutella

Als een verpakking ‘Verbeterd recept!’ juicht, dan slaan mijn kleine hersentjes op hol. Hoezo verbeterd? Wat was er dan niet goed aan het vorige recept? Ik heb toch potdikkie niet jarenlang een chocoladereep zitten eten waaraan iets mankeerde, muesli in mijn yoghurt gestrooid die niet helemaal deugde en koffie gedronken met een bedenkelijk aroma? Misschien is het mijn ietwat sombere gemoed dat ik niet kan genieten – genieten is sowieso een verdomd moeilijke bezigheid – van de vreugdevolle mededeling op zo’n verpakking. Het is toch fantástisch dat die fabrikanten wat goed was nog beter hebben gemaakt! Niet piepen, juichen. Lees verder