Unilever zegt in ‘duurzaam’ te geloven

TeunColumns & verhalen

supermarkt

Je zou haast denken dat de Unilever-topman afgelopen maandag mijn column heeft gelezen over Unileverbedrijf Conimex. Ik schreef hoe in een reclame, door de makers ‘minidocumentaire’ genoemd, de indruk wordt gewekt dat de Conserven import export maatschappij een duurzaam merk is, dat een belangrijke bijdrage aan een betere wereld levert. Het filmpje eindigt met de nietszeggende slogan ‘Samen op weg naar duurzaam’.Lees verder

Deze minidocumentaire van Conimex bewijst vooral wat het bedrijf niet is ★☆☆☆☆

TeunColumns & verhalen

Chris Tweten via Unsplash

Je hebt reclames die doen alsof ze geen reclames zijn. De makers van dit soort filmpjes, die weleens serieus genomen willen worden buiten het circuit van de Gouden Loeki’s, spreken ook niet over commercials, maar over minidocumentaires. De reclames wekken de suggestie dat er niet iets wordt verkocht, maar onderzocht. Zo zagen we ooit Sacha de Boer de oorsprong van koffie onderzoeken voor Nespresso, resultaat onderzoek: Nespresso is goed bezig!, en nu doet ene Dennis hetzelfde voor Conimex.Lees verder

Jamie Oliver is de beste, maar zijn restaurants zijn waardeloos

TeunColumns & verhalen

jamies italian pixabay

Ooit at ik in Amsterdam in een restaurant van Jamie Oliver. De jongeman die de wijn serveerde, opende de fles, rook aan de kurk, schonk de drank in een glas en nam er een slok van: ‘Hij is lekker!’ De ober, ik aarzel hem sommelier te noemen, keek er monter bij. Ik was met stomheid geslagen. Ik kon slechts een paar kreten uitstoten: ‘maar… maar … uuuuuh.’ Inmiddels had de jongen zich al uit de voeten gemaakt en ging de verbaasde stilte aan onze tafel over in minutenlang gelach.Lees verder

Mensen onderweg naar hun werk: het zijn net chaotische mieren

TeunColumns & verhalen

mieren

Na een voetbalwedstrijd komt er altijd iemand op tv die met een computer spelers omcirkelt. Hij trekt strepen en pijlen en heeft het over het bewegen mét de bal, maar vooral ook zónder. De looplijnen vindt de voetbalexpert – wie de expert ook is – heel belangrijk. En dat zijn ze ook. Niet alleen in het voetbal, maar ook in het dagelijks leven. Zeker voor de menselijke plofkip, waarover ik een paar weken geleden schreef.Lees verder