Biologisch vlees is lang niet altijd milieuvriendelijk

TeunColumns & verhalen

Kippen

Als we ervan uitgaan dat wij als mensen van nature goed zijn – en dat is volgens Rutger Bregman zo – dan willen wij ook in de supermarkt graag de juiste keuze maken. Een keuze die én goed is voor het milieu én zorgt voor zo min mogelijk dierenleed. Dat is makkelijk, zou Bregman zeggen: eet geen vlees. Maar vlees is lekker en het vlees is zwak. Is het dan het beste om biologisch vlees te kiezen? Ja en nee.Lees verder

Unilever zegt in ‘duurzaam’ te geloven

TeunColumns & verhalen

supermarkt

Je zou haast denken dat de Unilever-topman afgelopen maandag mijn column heeft gelezen over Unileverbedrijf Conimex. Ik schreef hoe in een reclame, door de makers ‘minidocumentaire’ genoemd, de indruk wordt gewekt dat de Conserven import export maatschappij een duurzaam merk is, dat een belangrijke bijdrage aan een betere wereld levert. Het filmpje eindigt met de nietszeggende slogan ‘Samen op weg naar duurzaam’.Lees verder

Deze minidocumentaire van Conimex bewijst vooral wat het bedrijf niet is ★☆☆☆☆

TeunColumns & verhalen

Chris Tweten via Unsplash

Je hebt reclames die doen alsof ze geen reclames zijn. De makers van dit soort filmpjes, die weleens serieus genomen willen worden buiten het circuit van de Gouden Loeki’s, spreken ook niet over commercials, maar over minidocumentaires. De reclames wekken de suggestie dat er niet iets wordt verkocht, maar onderzocht. Zo zagen we ooit Sacha de Boer de oorsprong van koffie onderzoeken voor Nespresso, resultaat onderzoek: Nespresso is goed bezig!, en nu doet ene Dennis hetzelfde voor Conimex.Lees verder