Voor ieder nieuw keurmerk, tien oude keurmerken de deur uit

TeunColumns & verhalen

Teun onder de keurmerken

Laatst liep ik in de supermarkt langs het zuivelschap en voelde dat er iets miste. Dit moest onderzocht worden. Ik pakte een paar melkpakken op, tuurde naar de yoghurt en bestudeerde zelfs de boter met aandacht. Wat wás het nou?! Na een poosje zo in de winkel te hebben gestaan, potten pakjes en pakken omdraaiend, begon het te dagen: hier ontbrak een écht goed keurmerk. Een keurmerk waardoor je in één oogopslag wist dat je met goed spul te maken had. Met de allerzuiverste zuivel die zich nu eens wél om het milieu en onze toekomst bekommerde.Lees verder

Waarom moeten ouderen vies eten?

TeunColumns & verhalen

vrouw oud handen

In Nederland houden we niet van ouderen. Of in ieder geval niet van allemaal. Natuurlijk, die krasse knarren en knarrinnen die met een groep lekker lang op vakantie gaan, cultuur snuiven en behendig hun enorme caravans op de camping inparkeren bij We zijn er bijna van omroep Max vinden we enig. Wat een levenslust! Zo willen we ook wel oud worden. En dan The Voice Senior. Ook een heerlijk programma: Mick en Henk die met de heupen wiegen alsof ze nog 20 zijn, soulman Jimi die met zijn energieke show het publiek op de banken krijgt en de verrukkelijke Noble die in panterjasje met doorleefde stem een hele hoop ziel en zaligheid in een lied van Tina Turner stopt. Als je deze mensen ziet, dan weet je dat ouderen niet zoveel verschillen van jongeren. In Noble zie je nog makkelijk het meisje dat ze was en in Henk het jochie. Dat is ontroerend. Lees verder

De hypocrisie van veel vleeseters: wel het dier eten, maar het leed niet willen zien

TeunColumns & verhalen

kannibalen aardappels bestek bloed

Laatst was ik in Japan. Ik at net als de andere gasten aan een bar die helemaal rond de keuken liep. Alles wat de koks deden – groente in een ongelooflijk dun tempuradeeg dippen en frituren, stukjes vlees aan spiesjes rijgen en op schattige kleine barbecuesetjes roosteren en kleine repen tonijn van een grote tonijn afsnijden om te serveren als sashimi – zag ik voor mijn ogen gebeuren. Lees verder

Betutteling: het eerste woord dat lobbyisten leren op de lobbyistenschool

TeunColumns & verhalen

verbod boos bord verbodsbord

Waarschijnlijk is het B-woord het eerste woord dat lobbyisten in kwade zaken leren op de lobbyistenschool. Betutteling. Zodra iemand kritiek op hun werk heeft – of liever op het werk van de opdrachtgever, of dat nu een wapenhandelaar, een sigarettenfabrikant, een frisdrankfabrikant of een jeneverstoker is – en pleit voor maatregelen om de verkoop van de producten van zo’n opdrachtgever te beperken, dan drop je de B-bom. Lees verder

Slampamper Jumbo zal wel balen dat het geen sigaretten en alcohol aan kinderen mag verkopen

TeunColumns & verhalen

Red Bull racing formule

Op verschillende plekken in ons land zijn weer gevallen waargenomen van de Ziekte van Convenant, ook wel bekend als de convenantenkolder. Om uw geheugen op te frissen: deze ziekte kenmerkt zich door een overheid die zo veel mogelijk beslissingen overlaat aan het bedrijfsleven, waardoor er uiteindelijk vaak helemaal niets wordt besloten. Problemen die zouden moeten worden opgelost – neem milieuvervuiling, ongezond voedsel en abominabele arbeidsomstandigheden – worden niet opgelost. Lees verder

Gefilterd kraanwater

TeunColumns & verhalen

water uit fles

Hoewel ik het liever niet meer doe, moet ik toch weer even over Marqt schrijven. De elitesupermarkt verkoopt namelijk gefilterd kraanwater in flessen. Als twee van mijn stokpaardjes – Marqt en flessenwater – samensmelten tot een stokpaardje in het kwadraat, dan is er geen houden aan. Lees verder

Creatief is in de propaganda-industrie een functieomschrijving

TeunColumns & verhalen

man duim kantoor

Weet je wat ik heel grappig vind? Dat er bij reclamebureaus mensen werken die zich ‘creatief’ noemen. Als je bij zo’n bureau binnenloopt, kan het je zomaar overkomen dat iemand zich voorstelt als: ‘Roderick, ik ben creatief.’ Bega nu niet de fout om dan na het noemen van je eigen naam te zeggen dat je zelf juist heel goed kunt hoofdrekenen! Creatief is in de propaganda- industrie een functieomschrijving. In de aanbevelingsbranche hebben ze van een bijvoeglijk naamwoord een zelfstandig naamwoord gemaakt. Iemand is dus een creatief. Overdreven, hoor. Hoe kunnen ze de naam van een baantje nu zo oppompen? Dit is dus de reclamewereld. Als die reclamejongens zichzelf al niet kunnen verkopen, wat dan wel? Lees verder