Pindakaas is hartig, niet zoet

TeunColumns & verhalen

pindakaas boterham

Beste crècheleiders en -leidsters, overblijfjuffen en -meesters,

Ik moet het even met jullie over pindakaas hebben. Pindakaas gaat mij aan het hart. En mij niet alleen. Hoeveel Nederlanders nemen niet een pot Calvé (lang niet de lekkerste, maar wel de populairste) mee op vakantie? Zelfs mijn vader deed dat. Lees verder

Wie verzint het om ‘water van restaurantkwaliteit’ te verkopen?

TeunColumns & verhalen

water uit fles

Freek van Noortwijk maakt reclame voor water. Wie? Freek van Noortwijk. Hij is chef-kok, heeft heel fijne restaurants in Amsterdam, is een beetje bekend van televisie en nog bekender als de man van Katja Schuurman. Zo is het nu eenmaal. Op televisie prijst hij het flessenwater al een tijdje aan, maar nu hij met zijn mooie hoofdje, guitige blik, semi-nonchalante krullenkop en woeste baard ook op posters verschijnt, hebben mensen er genoeg van. Ze sturen mij berichtjes of ik deze flauwekul niet een halt kan toeroepen. Dat kan ik niet. Bedrijven, reclamemakers en chef-koks luisteren vrijwel nooit naar mij, maar nog even benadrukken dat onze Freek onzin verkoopt, kan geen kwaad. Opdat u nooit zijn water koopt.Lees verder

We hoeven geen hippe trein; liever gewoon zo snel mogelijk

TeunColumns & verhalen

We hoeven geen hippe trein; liever gewoon zo snel mogelijk van A naar B

Elke treinreiziger weet dat er aan het vervoer op het spoor wel iets verbeterd kan worden, maar weinigen kunnen zo trefzeker te verwoorden waaraan het schort als Arne Lijbers van architectenbureau Mecanoo: ’De trein is nu maar gefocust op één enkele activiteit. Het is nu vooral een huls met stoelen die mensen van A naar B brengt.’ Beng, spijker op de kop! De trein is maar een saaie huls met stoelen die mensen van A naar B brengt. Net als een auto en een vliegtuig. Handig misschien, maar ook ontzettend fantasieloos. Daar moet meer mee kunnen. Een beetje architect, zeker van een gerenommeerd bureau als Mecanoo dat tot in het totalitaire China de macht aan de verbeelding weet te krijgen, neemt daar geen genoegen mee.Lees verder

De supermarktbranche als hypocriete hoeder van gezondheid

TeunColumns & verhalen

Het blauwe vinkje en het groene vinkje.

Je kunt veel van die supermarktjongens zeggen, dat doe ik ook geregeld, maar lef kun je ze niet ontzeggen. Laatst vond ik in mijn digitale brievenbus van Twitter een berichtje van hun brancheorganisatie, het CBL, met een licht verwijtende toon: ‘Partijen die destijds zo voortvarend waren om het #Vinkje af te schaffen, maken nu volstrekt geen haast met een alternatief. Dat moet er snel komen, we zijn straks 5 jaar verder. @MinVWS @Consumentenbond @Teunvandekeuken, uit die luie stoel, aan de slag!’ De Consumentenbond, het ministerie én ik moesten nu verdomme toch echt eens in actie komen. We hadden dat lieve Vinkje om zeep geholpen – door het kille internet heen voel je hoe woede en verdriet bij het CBL om voorrang strijden – en nu komen wij al jaren niet met een alternatief. Schande!Lees verder

In het AD: 9 supermarkttips van Teun

TeunIn de media

AD 9 tips supermarkt Supermarktsurvivalgids

Het AD geeft een lijstje met ‘negen smeuïge instinkers’ waar wij mensen intrappen als we door een supermarkt lopen. In Teuns nieuwe boek De Supermarktsurvivalgids leren we over de trucjes van winkels waardoor we extra veel kopen. Een van Teuns tips is de boodschappenkar te laten staan en voor het mandje te kiezen:

Met een karretje koop je meer spullen die je eigenlijk niet nodig hebt. Ons brein werkt nu eenmaal zo dat als we vijf producten in zo’n grote kar zien liggen, we dat een beetje ‘zielig’ vinden. Als je echter een mandje pakt – zo eentje dat je moet dragen – vóél je daadwerkelijk het gewicht van al die spullen die je daarna mee naar huis moet slepen.

Lees de andere tips in het artikel op de website van het AD. Dit artikel verscheen ook in alle aangesloten regionale titels (De Stentor, Brabants Dagblad, De Gelderlander, BN De Stem, Tubantia, Eindhovens Dagblad en PZC).

Teuns boek De Supermarktsurvivalgids is hier te koop maar is ook te vinden in de boekhandel.

In Trouw: De supermarkt is een vileine instelling

TeunIn de media

Trouw Wim Boevink De Supermarktsurvivalgids

Wim Boevink las het net uitgebrachte boek van Teun over survivallen in de supermarkt. In Trouw schrijft hij een column over dit ‘afhaalpunt van een hoogtechnologische voedselketen, waarbinnen fijntjes is uitgedokterd waar onze grootste behoeftes liggen en hoe die te prikkelen’.

Het is allemaal maar holle verkooppraat, zegt Van de Keuken, maar ja, zo draait de wereld, zo verkoopt hij ook zelf een boek voor twintig euro, dat half zo dik en half zo licht had kunnen zijn, maar zo willen we het, van gemaksvoer tot luchtig verpakte lectuur.

Lees de column van Boevink over supermarkten en Teuns De Supermarktsurvivalgids via Blendle.

Teuns boek De Supermarktsurvivalgids is hier te koop maar is ook te vinden in de boekhandel.

Om echt iets te bereiken haal je die ‘tenminste houdbaar tot’- data van de verpakkingen

TeunColumns & verhalen

kat prullenbak

Waarschuwing! De inhoud van dit artikel kan als schokkend worden ervaren. Er zullen enkele vriendelijke woorden over Albert Heijn te lezen zijn. Haal rustig adem, help eerst uzelf voor u uw kinderen helpt en probeer eventuele spookrijders met lichtsignalen te waarschuwen. Als we allemaal kalm blijven, komt het allemaal goed. Zit u er klaar voor? Daar gaan we! Lees verder