Op tv zag ik een indringend filmpje: een animatie van een dame in een zwembad, in de sportschool, op straat en in een club. Tijdens haar activiteiten regent het plastic flesjes. Langzamerhand wordt de wereld eronder bedolven. De voice-over spreekt een zorgwekkende tekst: ‘Weet jij hoeveel liter mineraalwater jij gemiddeld drinkt in je leven? Bijna veertienhonderd liter! Samen met je yogaklas zo’n vijftienduizend liter! Met je hele straat honderddrieëntwintigduizend liter en met heel Nederland ruim vijfhonderdmiljoen liter!’ Mijn hemel, wat schrikbarende getallen. Alleen al door die verdomde flesjes komen we om in het plastic. We stoppen ermee! Uitstekende campagne tegen flessenwater. Denk je.
Lees verderBij Jinek: Minicursus voedselmarketing
Op de voorkant van de verpakking staat de onzin, op de achterkant staat de waarheid. Dat leerde Teun de kijker de afgelopen weken aan tafel bij Jinek. Maar wat moet je nu op de voorkant zetten om je product aantrekkelijker te maken, mocht je ooit in de voedselindustrie aan de slag willen?
Teun geeft tips. Zo moeten producten moeten traditioneel zijn; ‘ergens’ vandaan komen (‘brood met oorsprong’); natuurlijk zijn (‘eat natural’); vooral erg vers; en is het noodzakelijk je doelgroep te kennen (mannenthee is uiteraard geen vrouwenthee).
Het fragment van 2 maart 2018 is te bekijken op de website van Jinek.
Afbeelding: Gemma Villalba via Pixabay
Teuntje48 te gast bij Spraakmakers over duur online daten
Televisieprogramma De Monitor maakte een uitzending over online daten. In Nederland maken duizenden datingssites slachtoffers met nepprofielen: mensen denken te chatten met een echt persoon die interesse in ze heeft, maar in werkelijkheid draait het om het uit de zak kloppen van veel geld.
Bij Spraakmakers op NPO Radio1 vertelt Teun aan Ghislaine Plag wat hij allemaal ontdekte toen hij zich op zo’n site aanmeldde met de nickname Teuntje48.
Luister hier het gesprek terug op de website van NPO Radio1.
En bekijk hier de uitzending terug van De Monitor over datingsites met nepprofielen.
Afbeelding: Sven Dichte via Pixabay
Het slechtste van ons land komt samen in de Holland Heineken Hel
Het Holland Heineken House, wat een ordinaire bende is dat. Het slechtste van ons land komt daar samen: André Hazes junior, lallende dronken lui in oranje kleren en, de naam zegt het al, Heineken bier. Een soort Amsterdamse Koningsdag in een tent, maar dan zonder lieve kindertjes die The Pink Panther op hun viool krassen. Lees verder
Waarom liet Sacha de Boer zich zo stom gebruiken door Nespresso?
Toen ik in de bioscoop een reclame voor Nespresso voorbij zag komen, moest ik denken aan een wonderlijk mailtje dat ik ontving in – ik heb het even opgezocht – januari 2015. Een reclamebureau vroeg mij of ik een pitch wilde doen voor ‘verschillende branded content items’ waarin ik het publiek als ‘gepassioneerde kenner meeneem in de wereld van Nespresso.’
Lees verderBij Jinek: over watervlees, knakworsten en kleddernatte ham
Separatorvlees, pink slime, en watervlees. Daarover vertelt Teun aan tafel bij Jinek aan de hand van knakworsten, hamplakken en schnitzels. We leren dat we spek niet bakken, maar koken. Goedkoop vlees wordt volgespoten met water. Eva Jinek bewijst dit door een kleddernatte plak schouderham uit de verpakking te trekken.
Lees verderDe verantwoordelijke klant moet tegenwoordig zelf sterk en slim zijn
Zodra een fabrikant over ‘eigen verantwoordelijkheid’ begint, moet je oppassen. Het gaat nooit over zijn éígen eigen verantwoordelijkheid, maar over die van ons. De consument is verantwoordelijk opdat de industrie dat niet hoeft te zijn. Tegen de autonome klant die prima zijn eigen afwegingen kan maken, mag de industrie alles in de strijd gooien om hem te verleiden zijn rotzooi te kopen: aantrekkelijke reclames en begeerlijke verpakkingen met misleidende mooie plaatjes en praatjes. De exacte, minder positieve informatie wordt weggemoffeld in kleine lettertjes. De verantwoordelijke klant moet wel een beetje opletten, hè. Als hij in de marketing van de industrie trapt, is hij dom.
Lees verderBij Jinek over misleidende verpakkingen: gezond of ongezond?
Misleiding door voedseletiketten moet stoppen, D66 diende daar een motie over in. Teun pleit eveneens voor het eerlijker maken van voedselverpakkingen en vertelt erover bij Jinek.
Lees verderDe spullencyclus zal zich herhalen totdat alle grondstoffen op zijn
Een paar weken geleden ontving ik thuis een keukenmachine die ik via het internet had besteld. Al bij het eerste gebruik bleek er iets kapot aan de handmixer. De garde bleef niet vast in het apparaat zitten. Ik vroeg de klantenservice om een nieuwe klopper, maar het ging anders. Het bedrijf stuurde mij een heel nieuwe keukenmachine en de postbode nam mijn apparaat met kapot onderdeel weer mee. Lees verder
Misschien moeten we stoppen met ‘misschien wel’
‘Misschien wel’ is misschien wel het vernuftigste stijltrucje dat er bestaat. Als ik het wel heb is dagblad Trouw er ooit mee begonnen, door zich in een reclamecampagne ‘misschien wel de beste krant van Nederland’ te noemen. En zo noemt de krant zich nog steeds.
Lees verder