Geeft de Kamer van Koophandel eindelijk iets terug aan ondernemers?

TeunColumns & verhalen

‘Met Zuul Schaap , Kamer van Koophandel.’ ‘Jules Schaap?’ ‘Nee Ursul, net als Ursul de Geer. Hij is naar mijn opa vernoemd en geen familie. Er zijn er maar zes in Nederland.’

Ik bel Ursul (spreek uit: Urzuul) over de nieuwe app van de Kamer van Koophandel – ‘Nu alle bedrijven altijd bij je’ – die werd gelanceerd toen u aan een costa lag te bakken. U heeft daardoor wellicht gemist dat ondernemers nu makkelijk overal het handelsregister kunnen raadplegen. En dat de baas van de Kamer van Koophandel, Claudia Zuiderwijk, daarover had gezegd: ‘Wij geven deze bedrijfsinformatie nu in het mobiele kanaal terug aan bedrijven.’

Fijn dat de Kamer van Koophandel eindelijk iets teruggeeft aan de ondernemer, want tot nu toe stond de organisatie erom bekend vooral te nemen: 50 euro bijvoorbeeld om je bedrijf – verplicht – te laten inschrijven en 15 euro voor een uittreksel. Ursul Schaap, woordvoerder van de Kamer van Koophandel: ‘Het ministerie heeft gezegd: dat inschrijven moet geld kosten. Dat levert inkomsten op, maar het werpt ook een drempel op, zodat mensen zich niet al te lichtvaardig inschrijven.’

Die app, is die gratis?
‘Ja.’

En de informatie die je opvraagt ook?
‘Nee. Via de computer moest je daarvoor betalen, en via de app ook.’

In veel andere landen hebben ze dat opengegooid.
‘Dat klopt.’

In Engeland, Frankrijk, België, Noorwegen en Denemarken stellen ze die gegevens gratis beschikbaar. Daardoor, zeggen ze, kan de Kamer van Koophandel meer doen voor ondernemers. Jullie zijn er voor de ondernemers, toch?
‘Ja.’

Voor het stimuleren van het ondernemingsklimaat?
‘Ja.’

Maar als je moet betalen, is dat juist niet stimulerend.
‘Het gaat om de vraag: hoe betaal je informatie? Er zit een politieke keuze achter om het zo te doen. Bij een krant moet je ook voor de informatie betalen.’

Een krant is een commerciële onderneming die winst moet maken…
‘Ja.’

Als u nu zegt dat ook het primaire doel van de KvK is om zo veel mogelijk winst te maken, dan snap ik het en dan zijn we eruit.
‘Het enige wat ik zeg, Teun, is dat data geld kosten. Mijn vergelijking gaat niet verder dan dat.’

En ik zeg waarom de vergelijking mank gaat: de KvK heeft een ander doel. Namelijk het ondernemingsklimaat stimuleren. Terwijl de KvK nota bene zelf technisch failliet is.
‘Dat is een heel ander vraagstuk.’

Jullie hebben het afgelopen jaar 83 miljoen euro verdiend met het verkopen van informatie en diensten, maar de reorganisatie heeft heel veel geld gekost.
‘Maar buiten dat hebben we wel gezond gedraaid.’

‘Gezond gedraaid’ betekent dus dat er genoeg inkomsten zijn binnengehaald. Het is dus in jullie belang om diensten leveren waarmee de KvK zichzelf bedruipt en niet om dergelijke gegevens gratis weg te geven.
‘Een organisatie als de onze moet ervoor zorgen dat ze niet elk jaar bij het ministerie hoeft aan te kloppen voor extra geld. Daarover zijn afspraken gemaakt. Daar horen inkomsten bij uit de verkoop van adresgegevens en het aanvragen van uittreksels enzovoort.’

Waarom moet je als ondernemer eigenlijk bij de KvK ingeschreven staan? Als ik een BTW-nummer heb en bij de Belastingdienst geregistreerd sta als bedrijf, zou dat toch eigenlijk ook voldoende moeten zijn?
‘Dat is het systeem in Nederland.’

Deze column verscheen eerder in de Volkskrant.

Deel deze column