Teun van de Keuken schreef Goed Volk: een roman over zijn jeugd en zijn vader. Daan van der Elsken maakte De erfenis: een documentaire over zijn leven met depressies die hij zijn vader verwijt. Teuns vader was de filmmaker en fotograaf Johan van der Keuken; Daans vader een bekend fotograaf en filmer. Twee zonen van bekende vaders komen zo ongeveer tegelijkertijd met een eigen interpretatie van de jeugd die ze beleefden. Voor Joyce Roodnat aanleiding om er een column over te schrijven in het NRC.
Beide vaders ‘deelden een milieu (de Amsterdamse bohème) en een opwindende tijd (de jaren vijftig, zestig, zeventig). Ongebreidelde vrijheid en persoonlijke ontplooiing waren verplicht. Alles kon. Maar gevoelens mochten de linkse ideologie niet in de weg staan. Daar komen vreemde kind’ren van. Raban! Raban! Raban!’ In zowel Teuns boek als Daans documentaire wordt nu ‘de strijd aangebonden’ met deze vaders: ‘En het gaat er ruig aan toe’, aldus Roodnat.
Roodnat noemt Teuns typering van de tijd en zijn vader ‘hoogst amusant (en ja, het was allemaal écht zo vreemd) en niet mals.’ Ook omschrijft ze Teun als ‘net zo’n moralist als zijn vader. Maar hij heeft gevoel voor humor en dat scheelt alles.’
Goed volk is géén afrekening, begreep ik uit een interview met Teun van der Keuken en ook Daan van der Elsken zei zoiets. Dat neem ik aan, maar wat deden ze dan wél? Hun razende onbarmhartigheid roert me. Die vaders zijn dood, en nog willen hun zoons de aandacht en erkenning die ze niet kregen.
Deze column verscheen in het NRC van donderdag 2 februari 2017 en is hier te lezen via Blendle.
Het boek Goed Volk is te koop in de boekhandel en online.
Deel dit bericht