Lijstjes zijn fijn. Die geven overzicht en houvast. Het allerfijnst zijn lijstjes van het beste, leukste en grappigste. Dan heb je alles wat je nodig hebt in een goed te behappen vorm. Daarom is het zo plezierig dat dit jubileumnummer van V (gefeliciteerd trouwens: vijf jaar, wie had dat gedacht?) nu juist daar vol mee staat: van de grappigste grappen tot de geilste blootscènes. Helemaal top! Als je weet wat ergens de vijf beste van zijn, dan kun je al het andere gevoeglijk aan je voorbij laten gaan.
Waarom zou je naar een blootscène kijken die de top-5 niet eens heeft gehaald? Alleen het beste is goed genoeg. Hoe mooi zou het zijn als ze die lijstjes al konden opstellen voor het maken van films, toneelstukken en dichtbundels. Dan hebben we voortaan nog maar vijf van alles. Dat scheelt een hoop tijd, geld en inspanning. Voor de makers én de afnemers.
De wereld is marketing geworden. Het gaat niet om wat iets ís, maar om de beléving van wat iets is. Als je mensen kunt laten geloven dat rommel topspul is, heb je goud in handen. Om aan uw lijstjesfetisj tegemoet te komen, hier de top-5 van populaire kletspraatjes die ik sinds het begin van deze rubriek tegenkwam.
1 Oorsprong
Weet je wat ongelooflijk fijn is? Als je voedsel door iemand gemaakt wordt. En ergens. Gelukkig gebeurt dat. Zo kent Nespresso ‘Reinaldo en alle andere 63.000 boeren persoonlijk’, komt de gebraden kip van Marks &Spencer van ‘boerderijen die we kennen’ en verkoopt Jumbo ‘brood met oorsprong’. Dat eet toch een stuk lekkerder.
2 Vers
Alles is vers tegenwoordig. Zelfs als het niet vers is. Je hebt ovenverse ontbijtkoek, versgebakken kant-en-klare pannekoeken met zoetstof, versverpakte beenham, versgebakken chips en ‘vers geoogste bospeen’. Hoe zou je iets niet vers kunnen bakken of oogsten? Dan heb je ook nog fieldfresh diepvriesrodekool en zelfs verse warme appeltaart uit de diepvries. ‘Die is vers ingevroren.’ Als dat u niet niet vers genoeg is, is er extra vers bier van Heineken.
3 Doelgroepgericht
Als klant wil je weten wat je wel en niet moet gebruiken. Anders wordt het een potje. Gelukkig is er daarom Optimel voor vrouwen, zijn er aparte wattenstaafjes voor mannen en vrouwen, is de verpakking van Jupiler ‘an sich redelijk mannelijk’ en is de mannensaus van Remia ‘specifiek voor mannen’. Er is zelfs een mannentandpasta, want ‘vrouwen houden niet van een sterke smaak’.
4 Passie
Goede ingrediënten zijn lekker, maar passie is lekkerder. De karnemelk van Campina is met passie gemaakt, er is een plantenkwekerij met passie voor prei, je hebt het Liefde en Passiebrood van Albert Heijn en dan heb je een slager die met passie voor mensen werkt en een andere slager die met passie vlees in de winkel verwerkt. Welke zou beter zijn?
5 Blij
Had je vroeger nog chagrijnig voedsel, nu is alles blij. Je hebt blije eieren van blije kippen, blije melk van blije koeien, blije bloemen en zelfs ketchup van blije tomaten. Hoe dat werkt? ‘Die tomaten lachen de hele dag, haha.’ Meer konden ze mij er niet over vertellen, want ‘ik heb hier de contracten met informatie niet’.
Deze column verscheen eerder in de Volkskrant.
Deel dit verhaal