In Quote reageert Teun op het fenomeen dat bedrijven hun producten maar wat graag koppelen aan een goed doel, ook wel Cause Related Marketing genoemd.
Koopt de consument een pak pampers, dan doneert het bedrijf een prik van een paar cent. Bij het kopen van een plastic Rivellafles haal je de belofte in huis van een vierkante meter schoongemaakt strand. De winsten van de bedrijven stijgen, evenals hun merkwaarde; het goede doel is een marketingmiddel.
Teun toont zich wederom kritisch op het ideële chocoladebedrijf dat hij ooit mede oprichtte, Tony’s Chocolonely:
‘Tony’s Chocolonely had een waanzinnig ambitieus doel. Maar uit de meest recente onderzoeken blijkt dat de situatie van de mensen die in de cacao-industrie werken slechter is geworden. Dus de effecten van alle inspanningen zijn vrijwel nihil. Intussen zie ik wel een advertentie in de krant voor een moederdagrondvaart van Tony’s Chocolonely, onder de slogan “Quality time met je moeder”. Dan denk ik: richt je nou weer eens op waar het echt om gaat.’
Lees het gehele stuk in Quote door Paul van Riessen via Blendle (0,99 cent).
Afbeelding: Gemma Villalba via Pixabay