Graag wil ik Knorr vanaf deze plek hartelijk feliciteren met het winnen van de Innova Klassiek! Misschien dat u het gemist hebt, maar Knorr heeft met zijn ‘Natuurlijk Lekker’-range’ een prestigieuze prijs gewonnen.
Innova Klassiek klinkt misschien een beetje als een contradictio in terminis – hebben we hier nu met een klassieker te maken of met een innovatie?– maar daarover hebben de knappe koppen uit de levensmiddelenbranche juist goed nagedacht. Die kleine kortsluiting in de hersenen ‘hé innova, hè klassiek’ is juist goed. Dat valt op. En met een beetje goede wil is de naam ook nog juist. Het is namelijk een prijs die pas vier jaar nadat producten zijn geïntroduceerd wordt uitgereikt. Alleen als ze het in al die jaren goed hebben gedaan (‘enkel producten met een rapportcijfer 7 of hoger’) kunnen ze winnen. Een prijs voor instantklassiekers dus.
Doorzichtige dressing
Nu ben ik al jaren fan van voedselinnovaties. Het begon in mijn studententijd toen twee aantrekkelijke meisjes bij mij aanbelden om mij een slasaus te laten testen. Nu zag ik de zin van kant- en klare slasaus niet, maar de meisjes vond ik leuk. Ik gebruikte de dressing een week, vulde de vragenlijst in (‘vindt u dat de kruiden mooi door de fles verdeeld zijn?) en de meisjes kwamen terug. Ze lazen mijn antwoorden die ik zo grappig mogelijk had geformuleerd, lachten erom en vervolgens durfde ik ze, één van hen was al mooi geweest, niet om hun telefoonnummer te vragen.
Wat ik wel begreep: techneuten hadden jarenlang gewerkt aan een doorzichtige dressing waarvan de ingrediënten (kruiden) niet naar de bodem zakten, maar mooi door de vloeistof bleven zweven. Voedseltechnologen kennen onze diepste verlangens beter dan wij zelf. Aan een homogene slasaus met vrij zwevende kruiden had de consument, ik dus, kennelijk behoefte.
Perceptie
En nu pakt Knorr met de Natuurlijk Lekker-range zomaar even de Innova Klassiek 2020. Wat is er zo goed aan die range? Kevin Vermetten van Knorr legt het uit: ‘Met deze range hebben we destijds de perceptie rondom maaltijdmixen weten te verbeteren door de focus op natuurlijke ingrediënten te leggen. Ons doel is om de perceptie rondom deze categorie te blijven veranderen middels het verbeteren van onze recepturen en het introduceren van relevante nieuwe oplossingen op het schap.’
Dat is toch mooi? Kevin en zijn team hebben gewoon onze gedachten over kant- en klaarmaaltijden (sorry, dat begrip is vast heel erg oude perceptie) veranderd door het woord natuurlijk te gebruiken.
‘Makkelijk’ met Knorr
Ik zoek een Natuurlijk Lekkere chili con carne op de Albert Heijn-site en lees: ‘De met zorg geselecteerde mix bevat pure kruiden, smakelijke specerijen en grote stukken groenten die zorgvuldig zijn gedroogd. Eigenlijk precies zoals je hem zelf zou kunnen bereiden, maar dan makkelijk gemaakt door Knorr.’ Wat is een chili zonder zorgvuldig gedroogde groenten? Nou dan.
Maar hoe makkelijk maakt Knorr het ons eigenlijk? Als je op de ingrediëntenlijst kijkt, zit er voornamelijk tomatenpoeder, kruiden, zout en suiker in. Zelf moet je nog toevoegen: rundergehakt, paprika, ui, prei, tomatenpuree en kidneybonen. Waar heb je dat pakje van 1,29 euro voor 64 gram dan voor nodig? Voor de perceptie, denk ik.
Naast Knorr wonnen nog zevenentwintig andere producten de prestigieuze Innova Klassiek-award.
Afbeelding: Het in de column besproken kruidenzakje van Knorr voor Chili con carne, een screenshot van de website ah.nl
Deze column verscheen eerder in de Volkskrant. Deel dit verhaal