Wat is het toch met die banken? Altijd de verkeerde beslissingen, gruwelijke reclamespotjes, constant slecht in het nieuws. Ze begrijpen niet wat de klanten willen, waarschijnlijk niet eens wie de klanten zijn.
Naast de eeuwige bouwval die Utrecht Centraal heet, staat een enorm gebouw van glas en staal. Een megalomane constructie waarvan de directiekamer prachtig uitzicht biedt op het gepeupel ver daaronder.
Hoe moet het zijn om zo ver verheven te zijn boven het gewone volk? Om erop neer te kijken? Op de glazen kolos staat in grote letters ‘Growing a better world together. Rabobank’. Meen je dat nou, Rabobank?! De wereld beter maken vanuit protserige bankkantoren? Zijn jullie vergeten hoe juist de banken door het gesjoemel met dubieuze hypotheken de kredietcrisis hebben veroorzaakt en de wereld aan de rand van de afgrond hebben gebracht?
Alleen door fikse staatssteun werd voorkomen dat grote banken omvielen. ‘Maar’, piept nu de Rabodirecteur vanuit zijn glazen toren, ‘wij deden het goed! Wij hoefden geen staatssteun!’. Heel mooi, kerel, maar zegt het begrip ‘Libor-fraude’ u nog iets? Jarenlang hebben de Rabobank en andere banken de rentetarieven gemanipuleerd, zo zelf flinke winst gemaakt en beleggers ernstig benadeeld. Er loopt nog steeds een procedure van gedupeerde beleggers tegen de bank. Verder zijn vele kleine ondernemers dankzij rentederivaten van de Rabobank in de financiële problemen geraakt en kwam onlangs in het nieuws dat de bank die een betere wereld wil creëren, betrokken is geweest bij het witwassen van drugsgelden in Mexico. Misschien dat eerst eens netjes afhandelen, voordat je zo hoog van de toren blaast?
Gelukkig heeft de Reclame Code Commissie ook al ingezien dat de tranentrekkende ambities van de Rabobank ridicuul zijn. De laatste zin uit een reclamefilmpje dat eerder van een NGO dan van een bank lijkt te zijn – ‘Stel je eens voor dat we samen het wereldvoedselprobleem oplossen…En dat je ons aan deze belofte mag houden’ – moet worden geschrapt, omdat deze totaal niet hard te maken is. De Rabobank is geen NGO.
Filmpje van ING: Love Beats Money
En dan de ING. Ach, ach, de ING. Deze bank, die overigens wél met overheidssteun overeind is gehouden, promoot zichzelf tegenwoordig met een zoetsappig filmpje met de titel ‘love beats money’. Twee goede vrienden, twee zussen, een moeder en een zoon vertellen indringend hoe ze elkaar uit het oog zijn geraakt door geld. De ene leende geld bij de ander en betaalde nooit terug. Op een gegeven moment werd het te veel. Indringende verhalen, veel gesnotter. Dan komt de vraag: kies je geld of liefde? Op een wand kan op een hart of een euroteken worden gedrukt. Uiteraard kiest iedereen voor het hart. De wand verdwijnt en – wie had dat gedacht? – daar staat het gebrouilleerde familielid! De paren vallen elkaar snikkend in de armen. Het familiediner is er niks bij.
Hoe haal je het in je harses om gewone mensen die ruzie hebben om honderd euro de boodschap mee te geven dat liefde belangrijker is dan geld en tegelijkertijd het salaris van topman Hamers met vijftig procent te verhogen tot drie miljoen per jaar? Dat die Hamers maar om één ding geeft, en dat dat niet liefde is, is volkomen duidelijk. Banken snappen er niks van.
Afbeelding: Stefan Schweihofer via Pixabay
Deze column verscheen eerder in de Volkskrant.
Deel dit verhaal