Laatst kocht ik een pakje kauwgom, bestudeerde de verpakking en dacht onmiddellijk aan Japke-d. Bouma. U kent haar misschien niet, want deze grappige (tegenwoordig is ‘geestig’ in zwang, maar ik probeer daar nog even weerstand aan te bieden) vrouw is columniste bij de verkeerde krant. Haar voorlaatste stukje in het Handelsblad ging over ‘professionals’. Een wonderlijke categorie personeelsleden. Wie zijn dat en wat doen ze? Zoek die column maar op, zou ik zeggen.
Nu de kauwgom. Het was mij nooit eerder opgevallen dat dit niet zomaar Freedent Strong Mint was, maar Professional Strong Mint! Ik had hier, achteloos, professionéle kauwgom gekocht. Wat zou vakluikauwgom nou van amateurkauwgom onderscheiden?
Op Twitter riep ik mensen op mij andere professionele huis-tuin- en keukenwaar aan te dragen. Er volgden professioneel wc-papier, sinaasappelsap, wasmiddel, meel, een professionele nagelriemduwer én professionele nagelvormers, professionele latexverf, diverse soorten professionele make- up, shampoos, tandpasta’s en multivitaminen. In Hilversum kun je zowaar professioneel zonnen.
Zijn dit nu producten vóór of door professionals? Dat laatste lijkt mij als onderscheidende kwalificatie een beetje mal. Je neemt toch aan dat alles wat in de winkel ligt door beroepskrachten is gemaakt. Vóór professionals dan? Soms wel, blijkt uit nader onderzoek: professioneel wc-papier wordt voornamelijk aan verzorgingstehuizen verkocht en sinaasappelsap en meel heten professioneel als ze in heel grote pakken worden verkocht. Maar die shampoo, die tandpasta en die kauwgom dan? Die liggen gewoon in kleinverpakking in de supermarkt. Wat is daar nou professioneel aan? Ook de professionaliteit van multivitaminen ontgaat mij.
Ik bel sportsupplementenvervaardiger Raw iron. De medewerker vindt het heel eenvoudig: ‘Ben je een fanatieke sporter dan pak je professional en wil je het allerbeste dan neem je platinum.’
Ik dacht dat professional was voor mensen die een bepaald beroep uitoefenden?
‘Nou nee, professional is niet per se voor professionele sporters. Het is voor mensen die hun sport wel heel serieus nemen.’
Professionele sporters nemen niet professional, maar platinum?
‘Juist!’
Terug naar de kauwgom waarmee het allemaal begon. Ik bel Freedent: ‘Mars consumentenservice, goedemiddag.’
Ben ik aan het juiste adres voor de Freedent Professional kauwgom?
‘Dat is een van onze merken, ja.’
Wat is daar professioneel aan?
‘Ik vermoed dat het een marketing commercieel-achtige betekenis heeft.’
Ah.
‘Maar dat is niet in Nederland bedacht.’
Juist! Het is een marketingidee dat we niet zo serieus moeten nemen.
‘Nou ja, niet serieus, het is natuurlijk wel kauwgom die professioneel is geproduceerd.’
Dat geldt toch voor alle kauwgom die in de winkel ligt?
‘Ja, eens, eens. Maar ik denk dat het daar een link naar is, want bij alle Freedentkauwgom die wij in Nederland op de markt hebben – Single White, Strong Mint en Sweet Mint – staat professional voor de naam.’
Dat zijn allemaal professionele kauwgoms?
‘Inderdaad.’
Deze column verscheen eerder in de Volkskrant.
Deel dit verhaal