In de supermarkt wemelt het van het voer voor luie mensen. Ruimtevoer voor mensen die bang zijn voor overbelasting van de kaak. Niet zo wonderlijk, want wij zijn een volk van verweekte slappelingen. Onlangs wonnen we het Europees Kampioenschap zitten. Van alle Europese volkeren brengen wij de meeste tijd zittend door.
We gaan ten onder aan inertie. Ook eten mag geen energie kosten. Dat snijden met zo’n mes, dat eindeloze malen met die kaken – in mijn jeugd moest ik van mijn macrobiotische ouders 63 keer op elke hap kauwen, kom er nog maar eens om! Hap, slik, weg, willen we: Olvarit voor volwassenen. Groente en fruit uit flesjes, waar zogenaamd alles in zit. Want hoe lui we ook zijn, hoe weinig we ook bewegen en zelf koken, we willen wel gezond zijn.
Daar spelen voedselproducenten handig op in. Ze wekken graag de suggestie dat hun vruchtenprut en -sap net zo gezond is als echt fruit. Ook al is het niet waar. Appelsientje werd teruggefloten door de Reclame Code Commissie omdat het beweerde dat een glas sinaasappelsap telt als één stuk fruit. Hero beweert op hun flesjes ‘Portie Fruit Mango-Perzik’ hetzelfde: ‘1 flesje Portie Fruit = 1 stuk fruit’, terwijl het voor bijna de helft uit sap bestaat en maar 0,9 gram vezels per 100 milliliter bevat.
Dan is er nog Slurpfruit: gepureerde vruchten uit een zakje met een zuigtuitje. De Consumentenbond vindt het niet zo ‘oké’ als Slurpfruit zelf: ‘Fruit slurpen is helemaal niet zo gezond. Gepureerd of geperst fruit bevat namelijk veel suiker en nauwelijks vezels. Hierdoor stijgt de kans op diabetes type 2 en overgewicht. Er zitten wel vitamines en andere gezonde stoffen in maar vergelijken met een portie fruit: dat gaat ons echt te ver.’
Waarom zou je dit spul kopen? Slurpfruit op de site: ‘Hou jij ook zo van bananen? Maar als-ie op is, waar laat je die schil dan?’ Goed punt. Ik bel ze op:
Ik moet Slurpfruit kopen omdat ik dan geen bananenschil overhoud, maar waar laat ik de verpakking dan?
‘Ik begrijp de vraag… op dezelfde plek inderdaad…’
Dezelfde plek?
‘Ja, de vuilnisbak.’
Dus dat argument vervalt?
‘Het is een argumentje met een knipoog, inderdaad.’
U heeft drie smaken, waarom heeft heeft u geen appel?
‘Wij hebben geleerd dat de consumenten die deze producten gebruiken, voornamelijk dit soort fruit eten.’
In Banaan zit 65 % appel, in Aardbeien en in Mandarijn-Perzik 59,6%. Dus eigenlijk heeft u al appelsmaak.
‘Er zit zeker appel in, we gebruiken appelmoes als basis.’
Er zit meer dan de helft appel in.
‘Dat klopt.’
Zou u dan niet beter op de verpakking ‘Appel-Banaan’ en ‘Appel-Aardbei’ kunnen zetten?
‘Als het product het meest naar banaan smaakt, dan communiceren wij banaan.’
U noemt slurpen oké, maar de Consumentenbond vindt het lang niet zo gezond als echt fruit.
‘Zeggen ze dat?’
Ja.
‘Een vers appeltje is uiteraard altijd anders dan een knijpfruitje.’
Gezonder?
‘Eh… Dat zou ik moeten laten uitzoeken.’
Afbeelding: Yao Charlen via Pixabay
Deze column verscheen eerder in de Volkskrant.
Deel dit verhaal