Bankiers staan er gekleurd op. Kille zakelijke cijferfetisjisten zijn het, of erger nog: graaiers die bereid zijn de hele wereldeconomie in het verderf te storten voor een vierde huis met zeiljacht op de Cariben. Die hele bankenwereld is grijs, saai, onsympathiek en ongezellig. Je zou het maar aan de man moeten brengen. De menselijkheid ontbreekt.
Daar hebben ze bij de Rabobank een virtuoze Umwertung aller Werte op bedacht. In hun spotjes presenteren ze de Rabobank nu júíst als een warme bron van menselijkheid. Razendknap.
Neem die met de sympathieke blonde krullenmevrouw Felie. Haar moeder is overleden en nu wil zij haar ouderlijk huis kopen. Makkelijker gezegd dan gedaan, want daar heb je wel een hypotheek voor nodig. Felie wil het heel graag, want ‘hier stond mijn wiegje’. En, u raadt het nooit, het lukt! Dankzij de warme Rabobank: ‘Al snel werd het de hypotheekadviseur van de Rabobank duidelijk wat dit huis voor Felie betekent en toen hebben we alles op alles gezet om de koop te realiseren.’
Hoe menselijk. Als je het echt graag wilt, kun je bij de Rabobank altijd terecht voor een hypotheek. Nietwaar persvoorlichter Margo van Wijgerden?
‘Nou, bij de Rabobank zijn criteria vastgesteld, waaraan de klant qua inkomenspositie en belastbaarheid moet voldoen om een hypotheek te krijgen.’
En als ik naar uw hypotheekadviseur ga en ik zeg ‘ ik wil dat huis echt heel graag hebben’ maakt dat nog uit?
‘Voor ons? Nee.’
Nee…
‘Nee, je kijkt voor de klant of zijn omstandigheden een hypotheek van een bepaald bedrag rechtvaardigen. Ik wil natuurlijk ook graag een grote villa met zwembad, maar als mijn salaris daar niet op is berekend, dan gaat het toch echt niet door.’
In uw spotje zegt u: al snel werd het de hypotheekadviseur van de Rabobank duidelijk wat dit huis voor Felie betekent en toen hebben we alles op alles gezet om de koop te realiseren.
‘(…) uuuh…jaaa… ik snap wat je…dat kun je natuurlijk op een hoop manieren horen…’
Oké
‘…je kijkt natuurlijk altijd wat je voor een klant kunt betekenen… en als een klant het heel graag wil… Maar goed. je gaat er natuurlijk vanuit dat elke klant het graag wil…’
U snapt u mijn verbazing?
‘Ik snap uw verbazing.’
De Rabobank zet toch niet alleen alles op alles als iemand duidelijk laat blijken hoe belangrijk het is?
‘Nee, zeker niet.’
Deze reclame lijkt een stimulans voor de klant om zijn verhaal zo gevoelig mogelijk te brengen, want dan kun je de hypotheekadviseur overhalen.
‘Wij willen niet met deze reclame vertellen dat we voor sommige klanten iets extra’s doen, wat we voor anderen niet doen…’
Als je voldoet aan die financiële criteria, dan komt die hypotheek wel rond en anders niet?
‘Ja, ik ga ervan uit dat iedereen die bij ons komt voor een hypotheek dat huis heel graag wil. In die zin is het idee dat die mensen dit huis niet hadden kunnen kopen als ze niet hadden laten merken dat ze het graag wilden, iets te ver doorgedacht in de reclame.’
U doet voor iedereen evenveel uw best?
‘Wij gaan echt niet tegen iemand zeggen: u krijgt geen hypotheek, want wij hebben de indruk dat u niet zo gemotiveerd bent voor dit huis.’
Deze column verscheen eerder in de Volkskrant.
Deel dit verhaal