Marit van Egmond, topvrouw van Albert Heijn beweerde in een interessant interview in deze krant dat het ‘heel veel gezondheidswinst oplevert als wij één klontje suiker uit de vanillevla halen’. Dat komt vooral omdat haar bedrijf heel groot is: ‘In Nederland liggen onze producten dagelijks op gemiddeld vijf miljoen bordjes. Dat geeft verantwoordelijkheid. Die zit in het Albert Heijn-dna.’
Dat snap ik. Als Albert Heijn iets aan het assortiment verandert, dan beïnvloedt dat wat er op vijf miljoen bordjes ligt. Hoezo ‘bordjes’, trouwens? Iedereen boven de zes, eet van een bord, niet van een bordje.
22,5 suikerklontjes!
Nu dan die vla en die suiker. Is de gezondheidswinst inderdaad, zoals de topvrouw beweert, heel groot als je één suikerklontje minder in de vanillevla doet? Nou nee. In een literpak vanillevla van Albert Heijn zit 90 gram suiker. Dat zijn 22,5 suikerklontjes. Een gigantische hoeveelheid. Als je daar één klontje van afhaalt dan is de gezondheidswinst dus, hou je vast !, 4 gram minder suiker per liter vla. Je houdt dan 21,5 klontje, of te wel 86 gram suiker over. Laten we dat nog eens omrekenen naar de portiegrootte. Volgens Albert Heijn bestaat een portie uit 150 gram. Een literpak met 90 gram suiker heeft per portie 13,5 gram suiker, bij één klontje minder is dat 12,9 gram. Dat is 0, 6 gram minder! Heel veel gezondheidswinst? Mwah.
Marit van Egmond is verantwoordelijk voor vijf miljoen bordjes
Nu lijkt dit misschien gezever, maar dat is het niet. Marit van Egmond is per slot van rekening dagelijks verantwoordelijk voor vijf miljoen bordjes. Om haar nog eens te citeren: ‘Dat geeft verantwoordelijkheid.’ Helaas verschijnt er op die bordjes vaak te zout, te zoet en te vet eten. Dat leidt tot problemen. Ruim de helft van de Nederlanders heeft overgewicht, bijna 15 procent heeft obesitas en ruim 1 procent zelfs morbide obesitas. Van de kinderen tussen de 4 en 18 lijdt 13,2 procent aan overgewicht. We zien nu dat juist mensen met overgewicht zwaar worden getroffen door corona.
Supermarkten kunnen veel doen om hun klanten gezonder te maken. Uiteraard door het assortiment aan te passen, maar ook door geen snoepgoed bij de kassa te verkopen, in de reclamefolders gezond voedsel te promoten en geen kidsmarketing voor rotzooi te bedrijven, maar wel voor gezonde dingen. Op basis van de inspanningen die supermarkten leveren om de klanten gezonder te laten eten, maakte onderzoeksstichting Questionmark in samenwerking met de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie een ranglijst. Albert Heijn, van de vla met vier gram minder suiker, bungelt in die lijst ergens onderaan. Ekoplaza Lidl, Dirk en Coop zijn voorlopers, Jumbo middenmoter en Albert Heijn wordt samen met Plus en Aldi als achterblijver gekwalificeerd.
Maak Nederland gezonder!
Beste Marit van Egmond, met dat verhaal over die vla sloeg u de plank mis. Kan gebeuren. Maar u heeft gelijk: u verkoopt dagelijks vijf miljoen bordjes voedsel en daarmee heeft u invloed. Macht. En, zoals u zegt, verantwoordelijkheid. Neem die verantwoordelijkheid en gebruik die macht! Doe groente en fruit in de aanbieding, promoot gezond voedsel en geen snoep, chips en koek, zeker niet voor jonge kinderen. Haal de repen weg bij de kassa. Maak het assortiment écht gezonder. Word de gezondste supermarkt van Nederland en maak Nederland gezonder!
Afbeelding: Julita via Pixabay
Deze column verscheen eerder in de Volkskrant. Deel dit verhaal