Vanaf deze plek wil Uw Huispopulist de hartelijke felicitaties over brengen aan Coca-Cola. Wat een prestatie om Boyan Slat aan de haak te slaan! De supervervuiler zal meebetalen aan machines die rivieren kunnen schoonmaken. Als bedrijf dat zijn straatje schoon wil vegen en zijn imago wil groenwassen kun je werkelijk geen betere ambassadeur in huis halen dan het wonderkind van de Oceaanvegersdienst.
Boyan Slat en Coca-Cola
Boyan is uitermate knuffelbaar. Hoe knap is het als een jongen voor zijn profielwerkstuk op school een idee bedenkt om het plastic uit de oceanen op te ruimen, een TED Talk houdt die door massa’s mensen over de hele wereld bekeken wordt, miljoenen ophaalt van donateurs die hem willen steunen om zijn briljante schoonmaakinstallatie ook werkelijk te gaan bouwen én vol branie en verstand zijn ideeën bij Matthijs van Nieuwkerk bij DWDD uiteen weet te zetten? Dat hij vaak de indruk wekte dat zijn installatie de plasticsoep al bijna aan het opslurpen was, terwijl het nog maar om een concept ging, soit. Jeugdig enthousiasme. En zie: inmiddels cleant The Ocean Cleanup up!
En nu slaat Slat dus de handen ineen met Coca-Cola. Coca-Cola! Er zijn weinig bedrijven die meer plastic over de wereld uitstorten dan Coca-Cola. Coca-Cola is verantwoordelijk voor zoveel rommel (en dan hebben we het nog niet eens over de obesitasdranken) dat ik de basisregel uit het stijlboek om niet heel vaak vlak achter elkaar dezelfde naam te gebruiken aan mijn laars lap. Want eerlijk is eerlijk: zonder al die plastic flesjes van dit bedrijf hoefde er heel wat minder schoongemaakt te worden in de oceanen en rivieren.
Tegen statiegeld
De houding van de verpakkingsindustrie ten opzichte van het eigen afval is bedroevend. Bedrijven zoals Coca-Cola hebben zich de afgelopen jaren fel verzet tegen de invoering van statiegeld op flesjes. Dat zou maar gedoe zijn. En ook de recycling van plastic komt nauwelijks op gang. Nog elk jaar groeit het gebruik van vers plastic dat van aardolie wordt gemaakt. Heel veel plastic is in de praktijk niet recyclebaar. Dit komt onder andere doordat fabrikanten hun verpakkingen van verschillende soorten plastic tegelijk maken waar recyclemachines niets mee kunnen. Zelf gebruiken bedrijven ook nog eens nauwelijks gerecycled materiaal in hun verpakkingen, omdat dat net niet de mooie kleurtjes heeft die zij willen.
Goed gespeeld, Coca-Cola!
Daarom is deze samenwerking met Slat zo briljant. Coca-Cola kan natuurlijk moeilijk de schouders ophalen over die hele plasticsoep. Dat staat gewoon niet zo goed. Maar om de problemen nu eens echt bij de bron aan te pakken is ook weer zowat. Hartstikke moeilijk en duur, geeft de baas van het bedrijf ook toe in een persverklaring: ‘We werken er hard aan om ervoor te zorgen dat onze verpakking wordt gerecycled.’
Hard werken is altijd goed. Het is weinig concreet, maar het klinkt prima. En: ‘Uiteindelijk geloven we dat single-use plastic geen toekomst heeft, maar zulke ingewikkelde veranderingen hebben tijd nodig.’ Ze hadden beter hun best kunnen doen zegt u? Waarom zouden ze. Nu hebben ze Boyan. Voor een paar miljoen dweilen met de kraan open én een groen imago! Goed gespeeld, Coca-Cola!
Deel dit bericht