Dames, sorry. Vorige week schoot ik even uit mijn slof; ik kon niet verkroppen dat jullie Optimel mogen drinken en wij niet. Jullie reageerden massaal: weet je wel hoeveel producten er speciaal voor mannen zijn?! Doe daar eens iets aan! Er blijken ‘soaps for men’, ‘smeerkaas voor kerels’ en het sneust is misschien wel de mannensaus van Remia. Ik citeer: ‘We zien al te vaak dat mannen de kinderen naar balletles brengen. Dat kan echt niet meer. Tijd om te laten zien dat er nog echte mannen zijn.’ Hoe gefrustreerd ben je als je je mannelijkheid moet bewijzen door Remiasaus over je barbecueworstje te spuiten?
Dat barbecuen lijkt nu sowieso het toppunt van machismo. Bij Jupiler worden grote kerels opgewonden van een brandje. ‘Mannen weten waarom’, aldus de Jupiler-slogan. Maar waarom eigenlijk, wilde onder anderen @felliene weten. Kim Vogten (een vrouw) van AB Inbev, het moederbedrijf van Jupiler, weet het: ‘Al sinds Jupiler is opgericht, is de campagne gericht op mannen.’
Waarom?
‘Je wilt bier op een bepaalde manier positioneren en Jupiler is gericht op stoere mannen die houden van voetbal en barbecuen.’
Wat is er typisch mannelijk aan Jupiler?
‘Dat is een uitstekende vraag. Wat er in ieder geval positief en anders aan is, is dat het in een kleinere verpakking zit.’
Dat is mannelijk?
‘De verpakking an sich is redelijk mannelijk en het flesje is authentiek.’
Dat kunnen vrouwen toch ook waarderen?
‘Ik zeg ook niet dat vrouwen dat níét zouden waarderen.’
Zou je Jupiler er in een blinde proeverij uithalen als mannelijker dan de rest?
‘Het is maar de vraag of je aan een smaak de kwalificatie mannelijk kunt verbinden. Daar zou ik geen uitspraken over willen doen.’
Het mannelijke gaat dus niet per se over de smaak?
‘Het gaat over het geheel waar het bier voor staat. Over het totaalplaatje.’
Dat er iets intrinsiek mannelijks aan Jupiler, geloof ik niet.
‘That’s up to you.’
Ik geloof het wel als u zegt: wij hebben dat verhaal dertig jaar geleden bedacht en het werkt goed.
‘Dat is ook wat ik zeg. Vanaf het begin zijn Jupiler en mannen met elkaar verbonden. Dat hoort bij het merk en dat zal altijd zo zijn.’
Tot slot kwam @yvonnebrocken met een nóg gekker mannenproduct: witmakende mannentandpasta van Prodent. Die is extra sterk. Mannen hebben in het algemeen een minder goed gebit dan vrouwen, vandaar. Ik bel de consumentenlijn.
Mannen die een stevig gebit hebben, hoeven dit niet te gebruiken?
‘Die kunnen het ook gebruiken, dat is niet schadelijk.’
Maar voor hen hoeft het niet?
‘Niet speciaal, nee.’
En kunnen vrouwen die geen sterk gebit hebben dit gebruiken?
‘Die kunnen dit ook gebruiken, ja.’
Daar is het juist goed voor?
‘Ja. Maar deze tandpasta heeft wel een sterkere smaak.’
En daar houden vrouwen niet van?
‘Meestal niet.’
Dus eigenlijk is het een tandpasta voor mensen met een minder sterk gebit?
‘Onder de voorwaarden zoals ik het heb verteld, zou je het zo kunnen zien.’
Deze column verscheen eerder in de Volkskrant.
Deel dit verhaal