‘Als er een keurmerk voor mensen die verstand hebben van een keurmerk zou zijn, dan zou jij dat keurmerk krijgen’, aldus Wouter van der Goes in het Radio2-programma Wout2Day. Hij belde me op naar aanleiding van de oproep van de Autoriteit Consument en Markt om een einde te maken aan de wildgroei aan keurmerken.
Ik vertel wat over de “keurmerkensekte”. Mensen zijn bereid om flink meer te betalen als iets een keurmerk heeft, en dat terwijl veel van die keurmerken gewoon nergens op slaan. Het Vinkje is zogenaamd “een bewuste keuze”. Je kunt zelfs een fles water kopen met een vinkje; maar waarom zou die fles water een meer bewuste keuze zijn dan een andere fles water zónder vinkje? Is water niet gewoon water? Producenten van producten met een vinkje hebben er gewoon voor betaald!
Voor de consument zou een stoplichtsysteem veel beter werken. Zit ergens veel suiker, vet of zout in? Dan moet er een rood stoplicht op de verpakking. Dan ziet de consument direct wat daadwerkelijk de bewuste keuze is.
Luister hier de uitzending van 7 januari 2016 terug.
Afbeelding: Thomas via Pixabay
Deel dit bericht