Niet langer getreurd. Gisteren is met een ongetwijfeld spetterend optreden van Ali B winkelcentrum Oostpoort in Amsterdam-Oost geopend. In de volksmond nu al Almere aan de Ringvaart genoemd. Op de website van het winkelcentrum – ‘Beleef Oostpoort, je doet niet meer gewoon boodschappen of eet een broodje, je moet het winkelen ervaren en je maaltijd beleven’ – leggen ze uit waarom het nieuwe winkelcentrum zo’n succes is: ‘Levendig doordat het een wijk wordt, waar voor iedereen altijd wat te beleven is.’
Daar heb je dat beleven weer. Zelfs voor iedereen altijd! Dat is niet mis.
Eergisteren heb ik Oostpoort verkend. Een beetje oneerlijk, want toen waren de meeste winkels nog niet geopend.
Door de nieuwbouwstraatjes niet te breed te maken en ze bochtig aan te leggen is de architect erin geslaagd een gezellig authentiek stadsgevoel na te bootsen. In de karakteristiek winkelcentrumgele bakstenen winkelpanden heerste een gespannen bedrijvigheid: jasjes werden aan knaapjes gehangen, prijsbordjes opgehangen en meubels de cafetaria’s binnengedragen. Voor de mega-Albert Heijn stond een enorme rij winkelwagentjes. Klaar om te rollen. Er komt nog heel wat bij kijken om zo’n winkelcentrum op tijd spic en span te krijgen.
Wat maakt Oostpoort nu zo’n bijzondere on-Amsterdamse experience? (Ziet u hoe ik voor maximaal effect beleving in het Engels heb vertaald?) Om te beginnen natuurlijk de tuttige baksteenarchitectuur met ‘verrassende doorkijkjes en speelse elementen’ die volgens de Oostpoortlui helemaal 21ste-eeuws is. Dan zijn er de winkels. Dezelfde ketens die je overal in elk winkelcentrum in Nederland vindt.
Amsterdam-Oost gaat op in de vaart der volkeren!
De horeca maakt Oostpoort echt af: een provinciaalse enclave midden in Amsterdam-Oost. Zo hebben we café Leuten (‘Het interieur van Leuten krijgt een hippe, stoere en warme uitstraling met een vrouwelijke touch’), grand café Roezemoes in het prachtige oude politiebureau, dat ze hebben opgeknapt met een systeemplafond en enorme halfronde leren banken (‘De heerlijke loungebanken en gezellige zitjes zorgen ervoor dat het op elk plekje in de zaak gezellig zitten is’) en grand café Genieten (waar ‘u kunt genieten van heerlijke gerechten in een sfeervolle ambiance, maar ook van hartverwarmende service’).
In Nederland hebben wij de per hoofd van de bevolking de meeste vierkante meters winkel van Europa, daar valt niet tegen op te winkelen. De leegstand is enorm. Dat vraagt eerder om sloop van winkels dan om nieuwbouw. Als het winkelcentrum hier klanten van verre aantrekt, wat het stadsdeel hoopt, zal de boel in die verre oorden verkommeren. Beleef Oostpoort!
Deel dit verhaal