Bij Ronaldo kwamen de hypocrietroepers weer uit hun smerige holen

TeunColumns & verhalen

kat water drinken ronaldo coca cola

‘Ronaldo gezien? Die gast maakte vroeger zelf reclame voor Coca-Cola en KFC!’ De actie van de Portugese stervoetbal bij een persconferentie riep veel reacties op. Hij verwijderde de colaflesjes die de sponsor voor zijn neus had gezet, verving ze door water en zei ‘aqua’. Zo maakte Ronaldo duidelijk de ene drank te prefereren boven de andere. Dat was opmerkelijk en activistisch en niet erg sympathiek voor de frisdrankfabrikant die zoveel geld in het toernooi pompte. Ik vermoed overigens dat het flesje water ook door Coca-Cola was geproduceerd, maar dat terzijde.

Verdiende Ronaldo niet ook zijn geld dankzij dit soort bedrijven? Had Ronaldo niet zelf ooit reclame gemaakt voor deze verderfelijke drank? En ook nog voor een snackketen die emmers vol gefrituurde kippenvleugels verkoopt? Lekker gezond, Ronaldo. Nu de grote meneer uithangen, maar vroeger de zakken vullen met reclame voor dezelfde soort rommel! De critici hadden hun lievelingswoord al klaar: HYPOCRIET!

HYPOCRIET

‘Hypocriet’ roepen is makkelijk en altijd effectief. Uw Huispopulist moest aan de klimaatmars van een paar jaar geleden denken. In navolging van Greta Thunberg gingen ook in Nederland jongeren de straat op om te demonstreren voor een beter klimaatbeleid. Ze eisten dat politici actie zouden ondernemen om te voorkomen dat zij later op een onbewoonbare wereld zouden moeten leven. Klinkt redelijk, maar wat deden sommige tieners na een middagje demonstreren? Hetzelfde als heel veel andere jongeren: ze aten een hamburger bij een filiaal van een wereldwijde snackconcern dat niet bekend stond om zijn groene ambities. Het bedrijf was nooit verder gekomen dan dan enkele jaren geleden de kleur van zijn logo veranderen van rood naar groen.

Wat hadden de klimaatsceptici gelachen. De foto’s van de kinderen met klimaatonvriendelijke burgers in de hand werden grif gedeeld. Demonstreren én hamburgers eten! Hypocriet! Tieners die voor een beter milieu zijn, moeten natuurlijk wel altijd recht in de leer zijn.

Goed, want altijd fout

Dat is het mooie als je hypocrietroeper bent. Je houdt idealisten en actievoerders aan hoge maatstaven en betrapt ze vervolgens altijd wel op een inconsequentie. Dan hangen ze. Moeten ze maar niet zulke hoogdravende praatjes hebben over de wereld en de maatschappij. Nee, dan de hypocrietroeper zelf: die was een klootzak, is een klootzak en zal altijd een klootzak blijven. Hij zal nooit van gedachten veranderen en ook nooit anders doen dan hij deed. De wereld wordt er niet beter van, maar hij is tenminste wel consequent.

Graag pronkt hij er ook zelf mee: ‘Ik heb nooit gezegd dat ik goed was.’ Zo is het pleit beslecht. Hij is goed, want altijd fout en degene die goed wil doen is fout, want lang niet altijd goed.

Ronaldo is van gedachten veranderd

Snackbedrijven en suikerwaterproducenten sponsoren niet voor niets sportevenementen. De associatie tussen ongezond voedsel en gezonde sport is miljarden waard. Die associatie draagt bij aan obesitas, de grootste en gevaarlijkste ziekte van dit moment. Dat de populairste sportman ter wereld deze band nu wil doorknippen en zegt dat je gewoon water moet drinken is goud waard. Cynici noemen dat hypocriet, want Ronaldo had in het verleden, nou ja, enzovoorts. Het is een volkomen onbelangrijke afleidingsmanoeuvre die de strijd tegen morbide overgewicht niet verder helpt. Ronaldo is van gedachten veranderd en onderneemt actie. Knap en moedig. Wellicht kan Coca-Cola sportevenementen voortaan sponsoren met zijn watermerk Chaudfontaine.

Deel dit bericht