Bomen kappen voor snelweg met benzinepomp?

TeunColumns & verhalen

bos kap bomen ontbossing

Toen ik hoorde dat ze in Ouderkerk 14 duizend bomen willen kappen voor een snelweg , moest ik even aan Brazilië denken. Herinnert u zich nog hoe verontwaardigd we waren over de bosbranden daar? De longen van de aarde gingen kapot en de president deed niets.

President Bolsonaro

Die Bolsonaro (doodenge man, daar niet van) weigerde noodgeld van de G7 om de milieuramp aan te pakken. Met het klimaat heeft hij sowieso weinig op. Liever kapt en verkoopt hij hout en creëert hij landbouwgrond waar eerst bomen stonden.

Die grote lege vlaktes zijn treurig om te zien. Dat een groot deel van die landbouwgrond veevoer produceert voor westerse bedrijven die de koeien en varkens voeden die wij hier opeten, maakt het allemaal extra pijnlijk. En de houding van de Westerse G7-leiders een beetje hypocriet.

De Braziliaanse president noemde de inmenging van de G7, waar Brazilië geen deel van uitmaakt, ‘koloniaal’. Hij jij-bakte dat Frankrijk eerst zelf maar eens moest zorgen de klimaatdoelen van Parijs te halen. Zijn kabinetschef vond dat het bedrag dat de G7 aanbood om de Amazone te redden ‘beter kan worden besteed aan de herbebossing van Europa’. En daar heeft hij, zeker als je naar Nederland kijkt, een punt.

Ontbossing in eigen land

Eerder schreef ik al over de verschrikkelijke ontbossing die in ons eigen land plaatsvindt. Volgens Gert-Jan Nabuurs, hoogleraar Europees bos, is deze – relatief – vergelijkbaar met wat er in de Amazone gebeurt.

Voor een groot deel, maar ik ga nu niet een oude column nogmaals optikken, is dat om nieuwe natuur te creëren met meer biodiversiteit. Bomen kappen om landschap aan te leggen waar de zandhagedis zich in thuis voelt en zeldzame plantjes groeien. Benieuwd wat zelfverklaard volksfilosoof Bas Haring daarvan vindt.

Duizenden bomen kappen voor benzinepomp

Maar wat ze nu in Ouderkerk aan de Amstel gaan doen is totaal mesjogge. Rijkswaterstaat wil daar 14 duizend (!) bomen kappen voor de verbreding van de A9, lees ik in Het Parool. Dit is het gevolg van een kabinetsbesluit uit 2007. Dat is dus jaren vóór het klimaatverdrag van Parijs en ons eigen Nederlandse klimaatakkoord.

Inmiddels weten we dat we heel wat moeten doen om de klimaatdoelen te halen: duurzamere energie gebruiken, minder vlees eten, minder vliegen en ook minder auto rijden en minder bomen kappen. Bomen kappen om meer te kunnen rijden is dus dubbel slecht.

En het wordt nog wranger: er zullen duizenden bomen gekapt moeten worden om een benzinepomp aan te leggen. Een benzinepomp! Wat een triest signaal.

Compensatie?

De gemeente heeft beloofd natuur te compenseren: ‘We willen zoveel mogelijk bomen herplanten.’ Ook denkt het gemeentebestuur aan natuurvriendelijke oevers met ruimte voor planten, vissen en insecten. Voor het klimaat schiet dit niet op. Hoogleraar Nabuurs legde mij uit dat het na ontbossing vele jaren duurt voordat je met herbebossing weer op het oude niveau zit.

En dan gaat het niet alleen over de grote, oude bomen zelf, maar ook over de toplaag van de bodem, waarin veel koolstof zit opgeslagen. Die natuurvriendelijke oevers zijn natuurlijk reuze sympathiek, aan de CO2-uitstoot doen ze niks.

Klimaatbeleid serieus nemen

Als we ons klimaatbeleid, waarvoor we ook hebben getekend, serieus nemen, stoppen we de plannen om duizenden bomen te kappen voor een snelweg en een benzinepomp. Anders hoeven we bij Bolsonaro echt niet meer aan te komen met onze hoogdravende praatjes.

Deze column verscheen eerder in de Volkskrant.

Deel dit verhaal