Waarom mogen bedrijven zo schaamteloos liegen op hun verpakkingen?

TeunColumns & verhalen

Waarom mogen bedrijven zo schaamteloos liegen op hun verpakkingen? Afgelopen week maakte consumentenwaakhond Foodwatch de winnaar van de Gouden Windei-verkiezing bekend. De prijs voor het meest misleidende artikel in de supermarkt ging naar het maisbrood Goudeerlijk van Jumbo, dat niet met maismeel maar met witte bloem was gemaakt. Voor de vorm waren er een paar maiskruimels in verwerkt en voor de kleur had de fabrikant er kurkuma doorheen gemengd. Lekker geel, dat ziet er maisachtig uit. Maar dat is natuurlijk toeval. Dat we niet denken dat Jumbo de indruk wil wekken maismeel te hebben gebruikt. Sterker nog, het bedrijf is helemaal niet onder de indruk van zijn Windei-uitverkiezing, want ‘de aanname dat maisbrood van maïsmeel gemaakt zou moeten zijn, is niet juist’. Lees verder

De eetrijpsticker zorgt ervoor dat avocado’s in de supermarkt steeds minder eetrijp worden

TeunColumns & verhalen

eekhoorn avocado

Over weinig producten in de supermarkt wordt zoveel geklaagd als over eetrijpe avocado’s. Talrijk zijn de foto’s op sociale media van beurse steenvruchten met daarbij de boze tekst (vaak in hoofdletters en veel expressieve leestekens): ‘NOEM JE DIT EETRIJP?!!!’ Een paar woedende emoji’s bij zo’n bericht zijn niet ongewoon. Het is duidelijk: de klant krijgt niet altijd het eetrijp dat hij verwacht. Lees verder

Gaat Brussel de döner verbieden?

TeunColumns & verhalen

döner kebab

‘Is het einde van de döner kebab in zicht?’ ‘Döner kebab mogelijk met uitsterven bedreigd.’ ‘Einde dreigt voor döner kebab door EU’. De afgelopen week stonden er apocalyptische berichten in de kranten over het lekker vette broodje scheervlees dat na een avond stappen altijd zo’n goed idee lijkt. En dat allemaal omdat die pennenlikkers uit Brussel weer eens een regeltje moesten bedenken om ons het leven zuur te maken. Lees verder

Wat is nog erger, nog dommer, nog ondraaglijker dan een radioreclame?

TeunColumns & verhalen

megafoon

Reclames zijn vaak stompzinnig en radioreclames zijn meestal nog stompzinniger. Tom de Ridder van MKB brandstof is verdwenen, maar daarvoor in de plaats hebben we nu de even opdringerige Hans van Only for men: ‘Mannen van Nederland, Hans hier.’ Tsssk, Hans, ga weg! Ik moet jou en je kekke jasjes niet. Er zijn nog ergere spotjes, van een ict-bedrijf. Alles van hun stupide reclames is erop gericht om koste wat kost naamsbekendheid te verwerven. Met schelle stem schreeuwen ze de naam – ik weiger hem hier te noemen, want dan hebben zij gewonnen en ik zwicht niet voor terreur – tientallen keren de ether in. Ik word daar zo agressief van dat ik de radio even uitzet en daardoor altijd het begin van het nieuws mis. Bedankt. En wat bereik je ermee? Iedereen kent je, maar iedereen vindt je een lul. Als je klant van dit ict-bedrijf bent, straalt die lulligheid toch een beetje op je af. Ik zou er zo snel mogelijk weggaan. Lees verder

Terwijl u geniet van uw geitenkaas, worden bokjes met bosjes tegelijk doodgemaakt

TeunColumns & verhalen

haantje

Enthousiast slingerde Stichting Wakker Dier de blijde boodschap in de ether: ‘Kipster is het eerste ei waar geen haantjes voor vergast worden. En vanaf nu exclusief te koop bij Lidl. Een super ei dus!’ Hoorde ik het goed? Zijn de dierenrechtenactivisten positief over een bedrijf dat dierlijke waar verkoopt? Opmerkelijk. Maar wat gebeurt er dan met die haantjes? Worden ze, met honderdduizenden tegelijk, losgelaten in de vrije natuur? Dat moet haast wel, als Wakker Dier er zijn zege aan geeft. Mijn dochter van acht meende te weten hoe het zit: ‘Ik heb het bij nieuwsbegrip gehad. Die beesten worden allemaal aan de dierentuin gegeven.’ Lees verder

Als je schone stranden wilt, kun je de flesjes Rivella beter laten staan

TeunColumns & verhalen

plastic op strand

Afgelopen week was er enige ophef omdat topmodel Doutzen Kroes op Instagram sluikreclame had gemaakt voor het ‘beetje gekke maar wel lekkere’ drankje Rivella. Als hashtag had mevrouw Kroes #natureliswelzolekker gebruikt, en laat dat nu exact de slogan van Rivella zijn! Ze plaatste een gesponsord bericht, maar maakte dat nergens duidelijk. Foute boel. De Reclame Code Commissie tikte haar op de vingers, maar gaf haar geen straf, want: ‘Wij kunnen geen sancties opleggen omdat we een stichting zijn die betaald wordt vanuit de branche.’ Onder het motto: als de logica ontbreekt, dan máák je maar logica. Lees verder

Gestorven voor bliktomaten: deze race to the bottom moet stoppen

TeunColumns & verhalen

tomaten

Als je wilt, kun je elke week wel verhalen lezen over de erbarmelijke omstandigheden waaronder ons voedsel wordt geproduceerd: kinderarbeid, lange uren werken in de brandende zon, blootgesteld worden aan bestrijdingsmiddelen zonder voldoende bescherming. Het gebeurt terwijl u dit stukje leest. De meeste ellende speelt zich ver weg af. Als we niet willen, hoeven we het niet te zien. Lees verder

Laat de NVWA maar eens naar Fair Trade Original kijken

TeunColumns & verhalen

hazelnoten

Regelmatig stuurt u mij fotootjes van de idiote verpakkingen van Fair Trade Original, de ongekroonde hollefrasenkoning van het supermarktschap: een pakje korma-kruidenpasta ‘met de smaak van daar’, teriyaki die ‘extra yammie’ is, kokosmelk ‘ met tropische twist’ en rijst ‘met koninklijke smaak’. De Thaise groene curry bevat ‘groener gras’ en op het koffiepak staat ‘zo zacht kan koffie zijn’. Welk gras heeft de copywriter gerookt en wat zat er in zijn koffie? Nuchter kunnen deze teksten niet zijn gefabriceerd. In welke staat verkeerden de opdrachtgevers toen ze hun fiat aan deze kolder gaven? Lees verder