Interview Parool & AD: ‘Het keurslijf van de goede smaak vind ik knellend’

TeunIn de media

Uitsnede van de kaft van het boek Goed Volk door Teun van de Keuken

interviewde Teun voor het Parool (en het AD) na het verschijnen van de roman Goed Volk. Ergens is er de vrees dat het boek afgeserveerd gaat worden. Toch zou het nog het ergste zijn als Goed Volk ‘in een zwart gat verdwijnt. Dat is het allerergste. Ik denk dat ik dat nog erger vind dan als iedereen het slecht vindt….Dat iedereen het slecht vindt, is het een-na-ergste wat kan gebeuren.’ Lees verder

In Psychologie Magazine: Faalangst en Euforie

TeunIn de media

Vier verschillende emoties verbeeld door vier smileys, namelijk verdrietig, blij, boos en angstig

Psychologie Magazine vroeg me een reactie op de vier emoties Angst, Woede, Blijdschap en Verdriet voor het onderdeel Gevoelszaken. Ik vertelde ze dat ik overweldigende blijdschap voelde toen mijn vrouw en ik elkaar het ja-woord gaven; eenzelfde soort euforie die ik als scholier ooit beleefde tijdens het EK van ’88…

Lees verder

‘Ik ga weer naar Marqt’ – Volkskrant Columnistenmarathon 2017

TeunColumns & verhalen

Kippen scharrelen op een erf

Als je als columnist iets onaardigs over iemand schrijft, is dat vervelend voor het slachtoffer, maar zelf moet je ook met de consequenties leven. Zo verkoopt Marqt heerlijke gegrilde kip, die ik zeker een jaar niet heb gekocht. Durfde te kopen. Ik had een kritisch stukje geschreven over de supermarktjuwelier, dat enige aandacht trok. Hoe kon ik mij daar nog vertonen? Het personeel zag mij al aankomen: ons afkraken, maar hier wel kopen? Hypocriet! Voor je het weet plaatsen ze een foto van je op social media en dan hang je.

Lees verder

Rodekool bestaat voor 10 procent uit suiker!

TeunColumns & verhalen

Heel veel suikerklontjes op een hoop

Is verse groente veel gezonder dan groente uit diepvries, blik of pot? Vaak wordt beweerd – ook door het Voedingscentrum – dat het allemaal niet veel uitmaakt. De bonen, spinazie en doperwtjes worden immers direct van het land geblancheerd en ingevroren of ingeblikt, waardoor er nauwelijks voedingsstoffen verloren zouden gaan. De blufcowboys van Iglo noemen hun diepvriesgroenten zelfs ‘Field fresh’, veldvers, omdat ze, nu ja, ingevroren zijn op het moment dat ze vers waren. Lees verder

Top vijf marketingmisbaksels van 2016!

TeunColumns & verhalen

2016

Gezondheid, gesjoemel met feiten, nepnieuws en seksisme, daar draaide het dit jaar om in de marketing. Wat was het marketingmisbaksel van 2016?

5. Het vinkje

Na een lang ziekbed is het vinkje overleden. Het keurmerk voor gezond voedsel rammelde aan alle kanten. Zo kregen de ‘gezondere varianten van een productgroep’, dus ook slagroomtaarten en diepvriesfrikandellen een vinkje. Van vinkjeseten kon je moddervet worden. Bovendien kregen alleen bedrijven die ervoor betaalden zo’n keurmerk, waardoor voedsel zonder vinkje gezonder kon zijn dan producten met. Nu wil de staatssecretaris het vinkje vervangen door een app, waarmee wij ons voedsel gaan scannen. Dat wordt ook niks.

Lees verder