De populus bestond maar uit één man: mijn kapper, wat enorme voordelen biedt. De volksmening die je uit zo’n onderzoek kunt destilleren, is eenduidig en het scheelt enorm veel tijd: één gesprekje gaat nu eenmaal sneller dan tien. Bovendien hoef je niet te dubben over de selectie van de gesprekken om de vooraf gewenste mening in het uiteindelijke verhaal te laten overheersen, ( om geloofwaardig over te komen kiest men in de regel voor een verhouding van vier welgevallige tegenover één ongewenste opinie). Er is immers maar één mening.
Een vox pop met een populatie van één persoon is dus ideaal en minstens zo representatief als de gebruikelijke straatinterviews met meer respondenten.
Nu de resultaten. De belangrijkste conclusie is dat SBS volgens het volk veel te hoog van de toren blaast. Je kunt bij de lancering van een nieuw programma beter bescheiden beginnen en dan langzaam opbouwen. ‘Dat hebben ze bij De slimste mens heel goed gedaan. Stukken beter dan bijvoorbeeld Show Laat (het vroegere Shownieuws – TvdK) dat RTL Boulevard wel eventjes keihard zou gaan verslaan. Daar kijkt inmiddels vrijwel niemand meer naar.’
Om dezelfde reden verwacht het volk weinig van Utopia, het nieuwe megaproject van John de Mol op SBS. ‘ Daar wordt weer veel te opgeklopt over gedaan. Dat kan dus alleen maar tegenvallen. En de kandidaten zouden toch met helemaal niks een samenleving gaan opbouwen? Die schijnen dus allemaal eten bij zich hebben!’
Ten slotte wilden wij weten hoe het kan dat zo’n als topproducent John de Mol zo weinig succesvol is als zenderbaas. Daarover maakt de man in de straat zich weinig zorgen. ‘Die zender is slechts een uithangbord voor De Mol. Die verkoopt zijn formatjes heus wel.’ Tot zo ver de mening van het volk. Als ze bij SBS een beetje slim zijn, doen ze er hun voordeel mee.
Deel dit verhaal