Vanuit het huisje in het bos zie ik door elk raam bomen en planten. De merel zingt en de mezen kwetteren. Ik voel me goed en optimistisch. Ooit keek mijn vrouw tijdens een treinreis naar buiten en zei, in een vlaag van naïeve verwondering, ‘Wat is er toch veel groen in de wereld’. We lachten om die enigszins obligate waarneming, die toch waar was.
Duurzame praatjes
Er is heel veel groen in talloos veel schakeringen. Zo mooi en rustgevend. Die uitdrukking heeft in ons gezin inmiddels een gevleugelde status gekregen. Groen is goed voor de mens en belangrijk om te behouden. Bedrijven die het verwoesten, moeten worden aangepakt. Zeker als ze hun natuurvernietigende rotzooi verkopen met duurzame praatjes.
Ondernemingen doen alles om hun spullen en diensten te verkopen. Vorige week schreef ik al dat als ze niet immoreel zijn, dan toch wel amoreel. Zelfs vliegmaatschappijen en oliebedrijven deinzen er niet voor terug af een toe een milieuvriendelijk claimpje te maken om bij de consument een groen voetje te halen.
Hoe dat bij potentiële klanten werkt weet ik niet, maar misschien trekken die bedrijven toch klanten over de streep als ze de indruk wekken dat ze het net iets beter doen (minder slecht) dan de concurrentie? Er werken slimme mensen bij zulke concerns die echt geen dure reclame de wereld in slingeren als het niet zou werken.
De ACM grijpt de laatste tijd lekker in
Omdat ze zelf een beetje losjes in de moraliteit zitten, moet de overheid ingrijpen. En nu komt het mooie: dat doet ze ook! Het onafhankelijk orgaan ACM (Autoriteit Consument en Markt) is de laatste tijd lekker bezig bedrijven op de vingers te tikken die aan greenwashing doen. Zo roept de toezichthouder samen met Europese zusterorganisaties twintig luchtvaartmaatschappijen waaronder KLM op om binnen dertig dagen te stoppen met claims ‘groen’, ’duurzaam, het spreken over duurzame brandstof en vage CO2- compensatiesprogramma’s.
Albert Heijn moet stoppen zichzelf de meest duurzame supermarkt te noemen. Daar heb ik eerder over geschreven. Het supermarktconcern heeft jarenlang veel geld geïnvesteerd in een duurzaam imago, door mooie plaatjes en praatjes in winkels en reclames. Die groene marketing had effect, want de klanten trapten erin en noemden Albert Heijn in een onderzoek de duurzaamste supermarkt. Met die uitverkiezing ging AH vervolgens aan de haal door te adverteren met ‘Duurzaamste supermarkt!’ (en in kleine letters ‘volgens consumenten’. Dat mag niet meer van de ACM.
Hup ACM!
Eneco mag niet meer adverteren met ‘sneller klimaatneutraal’, Booking.com mag de claim ‘travel sustainable’ niet meer gebruiken en Plus mocht al eerder de term ‘klimaatneutraal’ niet meer gebruiken. Zalando moest duurzaamheidsvlaggetjes en plaatjes van bomen en planten van de website verwijderen. De ACM is helder: óf de vage groene claims gaan weg, óf bedrijven laten zien wat ze concreet doen om hun milieubelasting te verminderen. Het is veelzeggend dat de bedrijven allemaal liever stoppen met hun groene marketing, dan dat ze hun duurzame inspanningen openbaar maken Ze weten zelf ook dat hun praatjes flauwekul zijn. Maar toch: hup ACM!
Deze column verscheen eerder in de Volkskrant
Afbeelding: Annette via Pixabay
Deel dit bericht