Het zijn allebei supermarkten en ze hebben allebei een rare naam, maar daarmee houden de overeenkomsten tussen Lidl en Marqt wel op. Lidl is goedkoop en uitermate ongezellig. Het licht is er kil en niemand heeft er de moeite genomen de koopwaar uit de dozen te halen en een beetje aantrekkelijk uit te stallen.
Dan Marqt. Man, wat is de beleving daar goed! Als je er binnenstapt, komt het geheel eigen aroma van vis, die daar midden in de winkel op ijs ligt te garen, je al tegemoet. Overal liggen verleidelijke, verantwoorde spulletjes die een mens ontzettend hebberig maken, het ene nog meer biologisch en Fair Trade dan het ander. En die kaasjes, die worstjes, dat brood, gooi maar in mijn wagentje! Echt eten. De prijzen zijn hoger dan bij Lidl. Voor een handjevol boodschappen ben je al snel veertig euro kwijt. Bij de kassa zie je mensen soms schrikken als ze horen wat ze moeten betalen. Maar al snel forceren ze een glimlach op het gezicht: als het om een betere wereld gaat, moet je niet zeuren.
Misschien kun je voor een betere wereld wel net zo goed naar Lidl. Stiekem is dit bedrijf bezig de meest vooruitstrevende supermarktketen van Nederland te worden. Stiekem, want Lidl loopt er niet zo mee te koop.
Als je alles op een rijtje zet, zijn de stappen die deze grootgrutter heeft gezet indrukwekkend. Een paar weken geleden kondigde Lidl aan met de verkoop met sigaretten te stoppen. Roken is slecht, dus weg met die dingen! En vorige week werd de ‘Lidl Green bag’ geïntroduceerd’, een nylon tasje als alternatief voor de plastic tas. In 2025 wil Lidl in Nederland zijn hoeveelheid plastic met minimaal 20 procent hebben verlaagd en in 2025 moeten alle kunststofverpakkingen voor 100 procent gerecycled worden. Daarmee zullen ze het niet winnen van Marqt, dat helemaal geen plastic tasjes verkoopt en ook geen sigaretten, maar toch.
Met de eieren wint Lidl wel. Hier verkopen ze de allerbeste, allerverantwoordste eieren van Nederland. Daar kan noch Albert Heijn, noch de natuurwinkel, noch Marqt aan tippen. Het kipster-ei, een belachelijke naam, maar voor deze ene keer zie ik dat door de vingers, is én dier- en milieuvriendelijk. Een combinatie die vanzelfsprekend lijkt, maar het niet is. De doorsnee biologische eieren zijn best goed voor de kip, maar zorgen voor een flinke fijnstofuitstoot. Bij Kipster hebben ze heel hard gestudeerd en heel veel geïnvesteerd om het ideale ei te kunnen maken. Alleen te koop bij Lidl. Ook verkopen ze er hanenvlees van Kipster. In de pluimveesector worden hanenkuikens, een bijproduct van de eierproductie, normaal gesproken in de shredder gegooid. Mannetjes leggen geen eieren, dus daar heb je niks aan. Bij Lidl proberen ze ons aan de haan te krijgen. De Dierenbescherming is enthousiast.
Zou de verstokte Marqtfan over te halen zijn naar Lidl te gaan, of gaat het hem vooral om de beleving? Van voedsel uit dozen en nergens een lekker quinoahapje om te proeven word je niet echt vrolijk. Winkelen mag verantwoord zijn, maar het moet wel gezellig blijven.
De hennen bij Kipster zullen het zelf niet beseffen, maar ze zijn geluksvogels. Ze zijn de eerste lichting kippen in de meest mens-, milieu- en diervriendelijke kippenstal ter wereld. ‘Gaaf toch!’ Zelfs Wakker Dier is zó enthousiast dat het promotie maakt voor Kipster.
Afbeelding: Annette via Pixabay
Deze column verscheen eerder in de Volkskrant. Deel dit verhaal