Blendle is dood. Of nee, Blendle is een nieuw leven begonnen. En ik, die voor een paar kwartjes per week met het nieuwsplatform was getrouwd, blijf verbijsterd achter. Wat is er nog waar van die mooie geloften die zij bij ons jawoord uitsprak? Zou Blendle in een midlifecrisis verkeren, of was Blende nooit degene die ik dacht dat ze was?
Een goed verhaal
Ik weet nog goed hoe ze mij het hof maakte. Oprichter Alexander Klöpping, al bekend als slimme knuffelbare huisnerd in knuffelbare capuchontrui van DWDD, mocht in 2013 in, jawel, DWDD, de lancering van Blendle bekendmaken. Hij had een goed verhaal: ‘Ik vind het jammer dat als iemand mij een artikel aanraadt, dat ik dan niet alleen dat stuk kan kopen, maar dat ik de hele bundel moet kopen. Met muziek vind ik dat niet meer oké, daar kun je tegenwoordig losse nummers kopen. Ik wil niet een heel cd’tje kopen. Hetzelfde heb ik met kranten. En in denk dat heel veel mensen van mijn leeftijd die geen abonnement op kranten meer hebben, dat ook hebben.’
Frustratie
Het was allemaal bedacht door Marten Blankesteijn. Hij vertelde aan Nieuwe Journalistiek dat het idee precies uit dezelfde frustratie voortkwam die Klöpping zo helder verwoordde. ‘Veel jongeren kregen zelden nog een goed artikel onder ogen, terwijl zij volgens Blankesteijn heus wel bereid waren te betalen voor journalistiek, alleen hebben ze geen zin in dure abonnementen, of gedoe met betaalmuren – en een makkelijke manier om losse artikelen te kopen was er niet.’
Precies, Marten en Alexander! Geef ons die losse artikelen zonder betaalmuren en abonnementen! Ik ben dan weliswaar altijd geabonneerd geweest op kranten, maar soms wil ik ook een artikel lezen uit een andere krant. Van een columnist die ik goed vind. Of omdat iemand het mij heeft aangeraden. Blendle was altijd een uitstekende aanvulling op mijn krantenabonnement. Nu niet meer.
Abonnement
Blendle is gestopt met het betalen per artikel en biedt sinds deze zomer alleen nog maar zo’n abonnement aan waar jongeren volgens Blankesteijn en Klöpping eerder niet voor te porren zouden zijn. Je moet nu dus betalen voor de vermaledijde hele bundel! Die hele bundel die niet meer van deze tijd zou zijn en die jongeren niet zouden willen. Die bundel is samengesteld door Blendle, maar het blijft een bundel.
Kennelijk is betalen per artikel niet lucratief genoeg. Alexander Klöpping, met enig dedain in het AD: ‘Hoe gaaf ook, het blijft kwartjeswerk.’ Kwartjeswerk dat mij verliefd maakte op Blendle, Alexander.
Topics
Gelukkig heb ik Blendle ook helemaal niet meer nodig. Als abonnee van de Volkskrant kan ik via Topics.nl alle artikelen van De Persgroep gratis lezen: stukken uit het AD, Trouw, Het Parool, De Morgen en een hele zwik regionale kranten krijg ik gratis en voor niks op mijn beeldscherm. Dat zijn dezelfde Nederlandse kranten die Blendle biedt, waar De Telegraaf en het NRC al enige tijd zijn afgehaakt.
De columns van Özcan Akyol en Hugo Borst zitten net als de etiquette-adviezen van Beatrijs Ritsema bij mijn Volkskrant-abonnement inbegrepen. En ook Theodor Holman en Angela de Jong. Iedereen met een Persgroep-abonnement kan zo alles van de aangesloten kranten zonder bijbetaling lezen. Zelfs artikelen van jaren geleden.
Blendle is dood, leve Topics!
Deze column verscheen eerder in de Volkskrant.
Deel dit verhaal