Capri-Sun is een petitie begonnen om het verbod op rietjes in Europa terug te draaien. Dat de fabrikant dit wil, is te begrijpen. De papieren exemplaren gaan niet lekker door het vliesje van hun drinkzakjes heen. Klanten klagen daar ook over. Capri-Sun heeft er ook een mooi milieuverhaaltje bij verzonnen: voorheen waren de zakjes van verschillende materialen gemaakt, waardoor ze niet konden worden gerecycled. Inmiddels zijn ze helemaal van één soort plastic, waardoor het nu wel kan, maar die papieren rietjes moeten dan weer anders worden gerecycled en dat kunnen de Capri-Sun-drinkers niet aan!
Capri-Sun is te zoet en niet gezond
Misschien zit het probleem eerder bij die consumenten, dan bij de rietjes. Waarom zou je dit drankje überhaupt kopen? Het is te zoet en niet gezond. Die sapzakjes waarin het spul zit, zijn infantiel. Als je ouder dan 8 bent, wil een normaal mens er niet mee gezien worden. Als je jonger bent, zou je er niet mee gezien mogen worden, omdat het drankje te veel suiker bevat en te zuur is waardoor je er je tanden mee kunt beschadigen. Het Voedingscentrum raadt daarom kinderen onder de 13 aan om alleen water te drinken. Ook daarna is het overigens een uitstekend idee om gezoete dranken te laten staan.
Voor je gezondheid kun je sowieso beter vruchten eten dan drinken, maar Capri-Sun (‘Het #1 drankje voor kinderen in de wereld’ met ‘altijd een natuurlijke smaak’) is niet eens een vruchtensap. Het bestaat voor het grootste deel uit water, daarna uit zo’n 10 procent vruchtensapconcentraat van ‘afhankelijk van de smaak een uitgebalanceerde mix van vruchtensappen’ en daarna uit suiker dat ‘het drankje niet alleen zoeter maakt’, maar ook ‘de fruitsmaak verdiept’ en ‘het drankje op een natuurlijke manier helpt te bewaren’. Het drankje is dus niet gezond en niet erg geschikt voor kinderen.
Er sneuvelen bomen voor Capri-Sun
En dan die verpakking en die rietjes. Capri-Sun ziet zichzelf als een milieubewust bedrijf. Zo zegt het op de website dat ‘er geen planet B is’. Mooi gevonden. Zo gebruiken ze voor hun kartonnen verpakkingen 60 procent gerecycled papier, waardoor ze de kap van 280 duizend bomen besparen! Wat een duizelingwekkend getal. Het is bijna niet te geloven dat er (nog steeds) zo veel bomen sneuvelen voor dit drankje.
De Capri-Sunzakjes zijn een symbool van consumptie-incontinentie. Mensen kunnen niet even wachten met drinken tot ze ergens rustig zitten, maar moeten, hup! wanneer de behoefte zich opdringt, meteen aan een rietje lurken. En als de zakjes leeg zijn, dan kunnen ze ook makkelijk met rietje en al in de natuur worden geslingerd, zonder dat ze überhaupt ooit in een recyclinginstallatie terechtkomen.
Flesjes
Het zou daarom beter zijn als het bedrijf op flesjes zou overgaan. Dat had Capri-Sun zelf ook bedacht. Maar toen het op X op die mogelijkheid hintte, waren de reacties niet mals. Ook op TikTok toonden consumenten hun ongenoegen: ‘Dat maakt Capri-Sun, Capri-Sun. Als je in een flesje zit, dan ben je gewoon een drankje. Geef me het zakje, geef me het rietje.’
Het is vaak te makkelijk om consumenten voor alles verantwoordelijk te houden voor alles wat er misgaat, maar in het geval van Capri-Sun is het duidelijk dat de wereld aan domme klanten ten onder gaat.
Deze column verscheen eerder in de Volkskrant
Deel dit bericht
Afbeelding: Filmbetrachter via Pixabay