In het plaatselijke filiaal van Albert Heijn was ter promotie van het eten van varken een foto opgehangen van een paar droge, deels bruine, deels beige lappen vlees. Zouden dergelijke beelden werkelijk de kooplust opwekken? Misschien dat sommige mensen ervan gaan watertanden en meteen groot inslaan, maar ik vond het er nogal onsmakelijk uitzien. Laten we zeggen dat het niet eenvoudig is om vlees aantrekkelijk te fotograferen. Maar goed, ieder zijn meug. Bij de foto stond de tekst: ‘Altijd goed. Nederlands varkensvlees van boeren die we kennen.’
Albert Heijn koopt vlees niet lukraak in
Dit roept vooral vragen op. Om te beginnen die bekende boeren. Waarom moet dat vermeld? Zodat we weten dat Albert Heijn niet lukraak vlees inkoopt? Dat is toch wel het minste dat we van de grootgrutter mogen verwachten. Omdat wij klanten die boeren zelf niet kennen, zegt het ook weinig. Eigenlijk staat er: vertrouw onze boeren, want wij vertrouwen ze ook.
Deze cirkelredenering (wij verkopen goede waar want wij vinden het goede waar) zou, neem ik aan, voor het hele assortiment van Albert Heijn moeten gelden. Of zouden ze ook artikelen verkopen van leveranciers die ze niet kennen en voor wie ze de hand niet in het vuur durven te steken? In dat geval is deze foto geen reclame voor varkensvlees, maar vooral een diskwalificatie van de rest van het aanbod in de schappen.
Is Nederlands varkensvlees ‘altijd goed’?
Dan dat ‘altijd goed’. Gaat deze kwalificatie op voor Nederlandse varkensvlees? Dat zou geweldig zijn, want we hebben er heel erg veel van: 11, 4 miljoen varkens op ons hele kleine stukje aarde, waarvan de helft in Noord- Brabant. Het Voedingscentrum is in ieder geval niet niet onverdeeld positief: weliswaar ‘past onbewerkt mager varkensvlees in een gezond eetpatroon, vooral vanwege de eiwitten, vitamines en mineralen’, maar ‘het eten van te veel vlees brengt risico’s voor de gezondheid met zich mee. Rood vlees zoals varkensvlees en met name bewerkt vlees zoals vleeswaren worden in verband gebracht met beroertes, diabetes type 2 en kanker. Eet vlees daarom met mate.’
Bovendien heeft ‘de productie van varkensvlees invloed op het klimaat. Je kunt rekening houden met milieu en dierenwelzijn door te letten op topkeurmerken zoals Beter Leven 2 en 3 sterren of Europees biologisch’. Of je pakt het nog diervriendelijker aan: ‘Het is niet nodig om vlees te eten, je kunt het vervangen door andere producten.’
‘Ik zou dat varkensvlees niet ”altijd goed” noemen’
Ook Collin Molenaar van Wakker Dier vindt het varkensvlees bij Albert Heijn niet altijd goed: ‘Dat zou ik zeker niet zeggen. De meeste varkensproducten bij Albert Heijn en de meeste andere supermarkten hebben maar 1 ster Beter Leven. Dat klinkt aardig, maar stelt niet zoveel voor. Zo krijgen de dieren maar weinig ruimte; slechts 0,2 vierkante meter meer per varken dan dieren zonder ster. Ze staan op betonnen vloeren waar de kak overheen drijft, komen niet buiten en in de stallen is weinig daglicht. Dat zou ik dus niet ‘altijd goed’ noemen.’
Varkens zijn grote dieren. Met de schamele 1 vierkante meter per dier die ze in de 1 ster-stallen krijgen toegewezen, kunnen ze hun kont nauwelijks keren. Met het beperkte afleidingsmateriaal en de harde vloeren kunnen ze hun natuurlijke gedrag van snuffelen en wroeten, waarvoor ze met hun gevoelige neuzen zijn uitgerust, nauwelijks vertonen. Nederlands varkensvlees van Albert Heijn altijd goed? Ik dacht het niet.
Afbeelding: StockSnap via Pixabay
Deze column verscheen eerder in de Volkskrant
Deel dit bericht