Op dieet met Teun, deel 4: intermittent fasting

TeunIn de media

Op dieet met teun intermittent fasting

Iedere ochtend staat Teun op de weegschaal. Een gezond BMI jazeker, maar blij is hij niet met zijn spiegelbeeld: ‘Ik kijk in de spiegel en zie een buik die er op zich mee door kan. Toch ben ik ontevreden met wat ik zie: te dik, te weinig gespierd, niet mooi genoeg.’

Ook is Teun bang voor toekomstig overgewicht. Daarom zal hij dit jaar steeds een maand lang een ander dieet uitproberen en hierover verslag uitbrengen in de Volkskrant. Valt hij af? Is het vol te houden?

‘Is één dieet zaligmakend? Of kan ik uit alle voedingspatronen lessen leren die samen tot een nieuwe gezonde leefstijl leiden?

Intermittent fasting

Na een zomer in Limburg, met te weinig sport en teveel eten, is Teun flink aangekomen. Ook zijn spieren, eerder nog met pijn en moeite opgebouwd, zijn verdwenen.

Om weer terug fit te worden, start Teun met zijn vierde dieet, een vorm van vasten: intermittent fasting of preciezer: time restricted eating. Hij zal stoppen met eten van vroeg tot laat en zal een maand lang alleen nog eten tussen twaalf uur ‘s middags en acht uur ‘s avonds. Hij zal dus niet meer ontbijten, maar alleen nog lunchen en tot slot dineren om zeven uur ‘s avonds.

Makkelijk

Het valt Teun niet zwaar dat hij op minder uren van de dag nog mag eten. ‘Dit komt waarschijnlijk omdat ik geen ontbijter ben. Mijn hele leven heb ik ‘s morgens tegen heug en meug voedsel naar binnen gewerkt.’

Wel komt er weinig meer van fruit eten. ‘Omdat dit dieet niet dwingend voorschrijft wat je wel en niet mag eten, alleen wanneer je moet eten, is het heel makkelijk de toch al niet zo geliefde appel of kiwi te vergeten.’

Er zal ook weer gesport moeten worden. Ook dat gaat Teun aanvankelijk goed af.

Ik blijk de oefeningen niet verleerd, til zware dingen op, train mij leeg en voel mij daarna een stuk beter. Zo kom je dus uit de negatieve spiraal: gewoon weer aan de slag.

Intermittent fasting in het dagelijks leven

En dan komt er toch een kink in de kabel. Het blijkt té lastig om het nieuwe eetritme te combineren met het sporten. Teun was gewend om na het werk te sporten om pas laat op de avond te eten. Daar zet dit dieet een streep doorheen. ‘s Morgens sporten lukt Teun echter niet en later op de avond wil ook al niet.

Maar ook al schiet het sporten erbij in, Teun valt alsnog lekker af. ‘Dat is ook niet zo gek. Als je het ontbijt overslaat en in de andere uren niet méér eet dan je normaal zou doen, dan val je vanzelf af. Dat scheelt toch snel zo’n 500 calorieën per dag.’

Voor Teun blijkt het dieet uiteindelijk niet goed in te passen in zijn leven. Maar ‘als je het ontbijt makkelijk kunt missen, is time restricted eating een heel simpele manier om snel van de kerstkilo’s af te komen.’

Als ik iets heb geleerd in mijn jaar van diëten is dat een eet(en sport-)patroon alleen werkt als het makkelijk in je dagelijks leven valt in te passen.

Verder lezen

Lees Teuns hele verslag over time restricted eating hier op de website van de Volkskrant.

En lees hier over Teuns eerste dieetmaand: het ketodieet.

En hier over Teuns tweede dieetmaand: het sportdieet.

En hier over Teuns derde dieetmaand: een veganistisch dieet.

Deel dit bericht