Interview Nieuwe Revu: ‘We zijn allemaal stumperds’

TeunIn de media

Uitsnede van de kaft van het boek Goed Volk door Teun van de Keuken

In Nieuwe Revu verscheen een uitgebreid interview met Teun naar aanleiding van het verschijnen van zijn roman Goed Volk. Teun vertelt over het dogmatische denken uit zijn jeugd en het gesloten wereldbeeld dat daarbij hoorde. De jaren negentig waren voor Teun de mooiste tijd: de Muur viel, en er werd minder dogmatisch gedacht. Maar momenteel is het strenge denken weer helemaal en vogue.
Lees verder

Campagnes van SIRE zijn uiterste aflaat van reclameboys

TeunColumns & verhalen

geld

Geregeld wordt er door SIRE aan het eind van een reclameblok een belerend filmpje uitgezonden met een obligate boodschap als: ‘De maatschappij, dat ben jij’, ‘Eerst denken, dan doen’, en ‘Zonder dat we het doorhebben worden we steeds asocialer’. Allemaal lesjes waarop niks is aan te merken. Wie is er er niet voor socialer gedrag? En hoeveel asocialer is dat eigenlijk, ‘steeds asocialer’? In welke periode zijn we precies asocialer geworden? Hoe meten ze dat? Dat lijkt mij knap lastig, zeker als we het niet eens doorhebben. Als je het woord ‘steeds’ tegenkomt, moet je opletten. Het verpakt onwetendheid in een suggestie van kennis. Maar goed. Boodschappen dus waar niks mis mee is, maar die de zaken ook niet verder helpen. Lees verder

Natuurmonumenten is er voor de mens, niet voor de natuur

TeunColumns & verhalen

Sorry mensen, maar die campagne ‘De natuur bedankt de Postcodeloterij’ laat mij maar niet los. De rol van Natuurmonumenten was in mijn stukje van vorige week nog een beetje onderbelicht, terwijl deze vereniging toch verantwoordelijk is voor de zelffeliciterende reclameactie. Dat kloppen op de eigen borst ging via een geraffineerde omweg: de natuur bedankt de Postcodeloterij voor het geven van geld aan Natuurmonumenten, dat daarmee uiteraard allemaal goed werk doet voor de natuur. Dus wie is er tof? Juist, Natuurmonumenten!

Lees verder

Is de natuur blij met de Postcodeloterij?

TeunColumns & verhalen

bos

Wat als de natuur kon praten? Wat zou ze ons dan willen zeggen? Is ze boos als razend onweer boven onze hoofden buldert? Vrolijk als een lentebriesje het fluitekruid wiegt? Wat willen de sneeuwvlokken die de aarde nauwelijks hoorbaar kussen ons vertellen? En de regen die zachtjes op ons zolderraam tikt? Juichen de krokussen als ze in het voorjaar weer uit hun bollen zijn gebarsten? Roepen ze zachtjes: ‘Daar zijn we weer. Kijk naar mij… Kijk naar mij…’, om weldra overschreeuwd te worden door tulpen en narcissen, die nóg meer met zichzelf verguld zijn? Lees verder

Recensie ThePostOnline: Goed Volk als smakelijk opgediend verslag van slachtofferschap

TeunIn de media

Uitsnede van de kaft van het boek Goed Volk door Teun van de Keuken

In recensies van boeken in krantenrubrieken wordt nooit de achterflap besproken. Hans van Willigenburg bespreekt de achterflap juist wel in zijn recensie van Goed Volk op website ThePostOnline. De foto van Teun, ‘een fris en zorgeloos kiekje’ waarop hij suikerzoet lacht, ‘zijn haar onberispelijk gecoiffeerd’, vormt een flink contrast met het verlegen jongetje in het boek.Lees verder

Nederlands Dagblad: Goed Volk is vlot en beeldend geschreven

TeunIn de media

Uitsnede van de kaft van het boek Goed Volk door Teun van de Keuken

Voor het Nederlands Dagblad schreef Heidi van den Bovenkamp een recensie van Goed Volk, Teuns roman over zijn jeugd in het Amsterdam van de jaren zeventig. Van den Bovenkamp zegt dat Goed Volk voor generatiegenoten van Teun zeker herkenbaar zal zijn; tegelijk biedt de roman een uniek verhaal. De roman is beeldend geschreven, een pluspunt. Een minpunt daarentegen is dat de roman vloeken bevat…Lees verder

Sap aanlengen met water en doen alsof dat goed voor ons is: zijn we gekke Henkie?

TeunColumns & verhalen

In een glas wordt sap gegoten, maar een deel gaat ernaast

Weinig producten in het supermarktschap verbazen mij nog, maar van de vruchtensappen van Van de Boom sap, sloeg ik stijl achterover. Het jaar is nog jong, maar toch wil ik het bedrijf nu al nomineren voor de marketingprijs van 2017. Zij lengen sappen aan met water, doen alsof dat goed voor ons is en vragen er de hoofdprijs voor. Als wij dat spul kopen dan zijn wij gekke Henkie. En dat zijn we natuurlijk ook. Hoe vaak hebben ons niet laten verleiden door een mooi plaatje en een glad praatje om de waar te kopen die de industrie ons voorschotelt?

Lees verder

VSM Kind Chamodent: Medicijn voor niks

TeunColumns & verhalen

In mijn lange geschiedenis als verpakkingsonderzoeker heb ik zelden een intrigerender verpakking gezien dan het doosje van het homeopathische medicijn ‘VSM Kind Chamodent’. Nergens is te vinden waarvoor het dient. Er wordt geen ziekte of aandoening genoemd waarbij deze druppels verlichting zouden kunnen bieden. Zelfs niet in de bijsluiter. Op het doosje staat slechts dat het hier ‘een geneesmiddel zonder specifieke therapeutische indicatie’ betreft. Is dat niet juist wat een medicijn een medicijn maakt? Dat het helpt bij een specifieke kwaal? Lees verder