Op de cover van het briljante stripboek Bert maakt het gezellig van Kamagurka staat een tekening van zijn personage Bert Vanderslagmulders die zich verkneukelt. Hij zit moederziel alleen met een kop koffie aan een tafeltje met een vaas bloemen en zegt met een grijns: ‘Hmm…het begint al!’. Zo is Bert. Bert heeft genoeg aan zichzelf.
Lees verderInterview Volkskrant: Links Korset
Sara Berkeljon interviewde Teun van de Keuken over zijn net verschenen boek Goed Volk, de roman die hij schreef over zijn jeugd in het linkse intellectuele milieu van zijn ouders. Lees verder
In Psychologie Magazine: Faalangst en Euforie
Psychologie Magazine vroeg me een reactie op de vier emoties Angst, Woede, Blijdschap en Verdriet voor het onderdeel Gevoelszaken. Ik vertelde ze dat ik overweldigende blijdschap voelde toen mijn vrouw en ik elkaar het ja-woord gaven; eenzelfde soort euforie die ik als scholier ooit beleefde tijdens het EK van ’88…
Lees verder‘Ik ga weer naar Marqt’ – Volkskrant Columnistenmarathon 2017
Als je als columnist iets onaardigs over iemand schrijft, is dat vervelend voor het slachtoffer, maar zelf moet je ook met de consequenties leven. Zo verkoopt Marqt heerlijke gegrilde kip, die ik zeker een jaar niet heb gekocht. Durfde te kopen. Ik had een kritisch stukje geschreven over de supermarktjuwelier, dat enige aandacht trok. Hoe kon ik mij daar nog vertonen? Het personeel zag mij al aankomen: ons afkraken, maar hier wel kopen? Hypocriet! Voor je het weet plaatsen ze een foto van je op social media en dan hang je.
Lees verderRodekool bestaat voor 10 procent uit suiker!
Is verse groente veel gezonder dan groente uit diepvries, blik of pot? Vaak wordt beweerd – ook door het Voedingscentrum – dat het allemaal niet veel uitmaakt. De bonen, spinazie en doperwtjes worden immers direct van het land geblancheerd en ingevroren of ingeblikt, waardoor er nauwelijks voedingsstoffen verloren zouden gaan. De blufcowboys van Iglo noemen hun diepvriesgroenten zelfs ‘Field fresh’, veldvers, omdat ze, nu ja, ingevroren zijn op het moment dat ze vers waren. Lees verder
Ga verdomme eens vechten en winnen, Erik Ziengs!
Beste Erik Ziengs,
Natuurlijk is het vervelend als het hele land je uitlacht en duizenden mensen een speciale hashtag (#schnitzelgate) gebruiken om de draak met je te steken. Probeer het toch positief te bekijken.
Lees verder‘Everybody Appie!’ Menen jullie dit nou, Albert Heijn?
‘Everybody Appie!’ Menen jullie dit nou, Albert Heijn? Was er niemand van het ongetwijfeld enorme reclamecampagneteam die durfde te zeggen dat dit een bar slechte slogan is? Als jullie hem iets eerder hadden gelanceerd dan hadden jullie de slechtste slogan van 2016, ‘Zit je hair cut?’ van de Utrechtse kapper Local heroes, zeker verslagen.
Lees verderTop vijf marketingmisbaksels van 2016!
Gezondheid, gesjoemel met feiten, nepnieuws en seksisme, daar draaide het dit jaar om in de marketing. Wat was het marketingmisbaksel van 2016?
5. Het vinkje
Na een lang ziekbed is het vinkje overleden. Het keurmerk voor gezond voedsel rammelde aan alle kanten. Zo kregen de ‘gezondere varianten van een productgroep’, dus ook slagroomtaarten en diepvriesfrikandellen een vinkje. Van vinkjeseten kon je moddervet worden. Bovendien kregen alleen bedrijven die ervoor betaalden zo’n keurmerk, waardoor voedsel zonder vinkje gezonder kon zijn dan producten met. Nu wil de staatssecretaris het vinkje vervangen door een app, waarmee wij ons voedsel gaan scannen. Dat wordt ook niks.
Lees verderIn de supermarkt denken ze dat vroeger alles beter was
Jan Terlouw is niet de enige die zijn touwtje uit de brievenbus zou willen laten hangen. Er zijn er meer die snakken naar een verleden dat nooit heeft bestaan, toen geluk nog heel gewoon was. Ik groeide op in Amsterdam ten tijde van krakersrellen, straatdealers en heroïnehoeren. Er zijn mensen die met een door nostalgie vertroebeld brein terugverlangen naar die tijd, maar ik zeg u: zo leuk was het niet. Amsterdam was smerig en griezelig, met waterkanonnen en tanks op straat.
Lees verder