Je zou maar voor de supermarktbranche werken en van die domme praatjes moeten ophangen. Vorige week was het weer bal. Uit een onderzoek van supermarktvergelijker Questionmark was gebleken dat 80 procent van de artikelen die supermarkten in de aanbieding doen, ongezond is. Dikmakende troep.Lees verder
Unilever zegt in ‘duurzaam’ te geloven
Je zou haast denken dat de Unilever-topman afgelopen maandag mijn column heeft gelezen over Unileverbedrijf Conimex. Ik schreef hoe in een reclame, door de makers ‘minidocumentaire’ genoemd, de indruk wordt gewekt dat de Conserven import export maatschappij een duurzaam merk is, dat een belangrijke bijdrage aan een betere wereld levert. Het filmpje eindigt met de nietszeggende slogan ‘Samen op weg naar duurzaam’.Lees verder
Deze minidocumentaire van Conimex bewijst vooral wat het bedrijf niet is ★☆☆☆☆
Je hebt reclames die doen alsof ze geen reclames zijn. De makers van dit soort filmpjes, die weleens serieus genomen willen worden buiten het circuit van de Gouden Loeki’s, spreken ook niet over commercials, maar over minidocumentaires. De reclames wekken de suggestie dat er niet iets wordt verkocht, maar onderzocht. Zo zagen we ooit Sacha de Boer de oorsprong van koffie onderzoeken voor Nespresso, resultaat onderzoek: Nespresso is goed bezig!, en nu doet ene Dennis hetzelfde voor Conimex.Lees verder
Zonde om plastic maar één keer te gebruiken en dan weg te flikkeren
Het is tijd dat we stoppen met al het overbodige verpakkingsmateriaal. Gelukkig worden er op dit terrein langzaamaan kleine successen geboekt. De ban die de overheid enkele jaren geleden op plastic tasjes afkondigde, was daar al een voorbode van.Lees verder
In de kern zijn huizenprogramma’s een reclameblok
Bij mij thuis kijken we graag naar commerciële televisie. En als ik zeg commerciële televisie, dan bedoel ik ook commerciële televisie. Dat is televisie die er op geen enkele manier doekjes omwindt commercieel te zijn. Meestal gaat het om programma’s die met huizen te maken hebben.Lees verder
Jamie Oliver is de beste, maar zijn restaurants zijn waardeloos
Ooit at ik in Amsterdam in een restaurant van Jamie Oliver. De jongeman die de wijn serveerde, opende de fles, rook aan de kurk, schonk de drank in een glas en nam er een slok van: ‘Hij is lekker!’ De ober, ik aarzel hem sommelier te noemen, keek er monter bij. Ik was met stomheid geslagen. Ik kon slechts een paar kreten uitstoten: ‘maar… maar … uuuuuh.’ Inmiddels had de jongen zich al uit de voeten gemaakt en ging de verbaasde stilte aan onze tafel over in minutenlang gelach.Lees verder
Mensen onderweg naar hun werk: het zijn net chaotische mieren
Na een voetbalwedstrijd komt er altijd iemand op tv die met een computer spelers omcirkelt. Hij trekt strepen en pijlen en heeft het over het bewegen mét de bal, maar vooral ook zónder. De looplijnen vindt de voetbalexpert – wie de expert ook is – heel belangrijk. En dat zijn ze ook. Niet alleen in het voetbal, maar ook in het dagelijks leven. Zeker voor de menselijke plofkip, waarover ik een paar weken geleden schreef.Lees verder
Geachte minister Wiebes, even over de Groningers
Via deze weg wil ik u complimenteren met de manier waarop u de problemen in Groningen heeft aangepakt. Jarenlang voelden de bewoners in het aardgasgebied zich genegeerd. Door aardbevingen sloegen er scheuren in hun muren en verzakten hun huizen en niemand in het westen leek zich erom te bekommeren. Ook politiek Den Haag leek zich weinig aan Groningen gelegen te laten liggen. Groningen is ver weg hè. En dat gas is voor ons allemaal verdomde belangrijk.Lees verder
‘Culinair zeewater’ zou weleens het krankzinnigste product kunnen zijn dat ik ooit ben tegengekomen
Bij de groothandel kun je ‘Culinair water’ kopen: ‘Oosterschelder zeewater. Zuiver zilt water om mee te koken’. Voor 2,95 euro krijg je een fles van twee liter. Dat is net geen 1,50 euro de liter. Hahaha.Lees verder
De mens is de nieuwe plofkip
Zijn wijzelf inmiddels zelf plofkippen geworden, die door onze pootjes zakken als we maximaal zijn uitgedijd om uiteindelijk te sterven als we minder opleveren dan we kosten? Dergelijke dramatische vragen dringen zich op na het lezen van een artikel op de voedselwebsite Foodlog over Soylent, een bedrijf dat ‘drinkbare, complete maaltijdvervanger voor ict’ers en andere professionals maakt, die het te druk hebben om fatsoenlijk te eten’.Lees verder