Ga weg met je Engels

TeunColumns & verhalen

I AMsterdam engels

De bediening van het koffiezaakje bij mij in de buurt is sinds enige tijd in handen van een Brit. Hij kijkt verstoord op als ik een ‘koffie verkeerd’ bestel, of als ik om ‘de rekening’ vraag. Hij vindt het vervelend als ik hem niet in zijn moerstaal aanspreek. Hij is tenslotte de koning van het café, ik ben maar een nederige klant die zich moet neerleggen bij zijn nukken en grillen. Andere klanten passen zich makkelijker aan. Het is: ‘the receipt, please’ voor en ‘have a great day!’ na. Ze voelen zich waarschijnlijk heel grootsteeds.

Lees verder

In Quote: Tony’s Chocolonely, word geen schaamlap van Nestlé!

TeunIn de media

Gesmolten chocolade

Teun reageert op de plannen van chocolademerk Tony’s Chocolonely om zich op te laten kopen door een multinational. Tony’s ontstond vanuit de missie een einde te maken aan slavernij in de chocolade-industrie. Om vervolgens het bedrijf te willen verkopen aan een multinational ‘als Nestlé, Mars of Mondelez’, is volgens Teun, een van de oprichters, geen goed plan:

Het bedrijf wordt dan het mooie uithangbord van een verder vies bedrijf dat de zaakjes totaal niet op orde heeft. Tuurlijk ken ik de theorie dat je op die manier een bedrijf van binnenuit kunt verbeteren. Het kleine Tony’s dat het grote Nestlé zo hervormt? Ik geloof er niet in. Een schaamlap word je, meer niet. Doe het alsjeblieft niet!

Lees het artikel over de plannen van Tony’s op de website van Quote.

Afbeelding: PublicDomainPictures via Pixabay

Pindakaas is hartig, niet zoet

TeunColumns & verhalen

pindakaas boterham

Beste crècheleiders en -leidsters, overblijfjuffen en -meesters,

Ik moet het even met jullie over pindakaas hebben. Pindakaas gaat mij aan het hart. En mij niet alleen. Hoeveel Nederlanders nemen niet een pot Calvé (lang niet de lekkerste, maar wel de populairste) mee op vakantie? Zelfs mijn vader deed dat. Lees verder

Wie verzint het om ‘water van restaurantkwaliteit’ te verkopen?

TeunColumns & verhalen

water uit fles

Freek van Noortwijk maakt reclame voor water. Wie? Freek van Noortwijk. Hij is chef-kok, heeft heel fijne restaurants in Amsterdam, is een beetje bekend van televisie en nog bekender als de man van Katja Schuurman. Zo is het nu eenmaal. Op televisie prijst hij het flessenwater al een tijdje aan, maar nu hij met zijn mooie hoofdje, guitige blik, semi-nonchalante krullenkop en woeste baard ook op posters verschijnt, hebben mensen er genoeg van. Ze sturen mij berichtjes of ik deze flauwekul niet een halt kan toeroepen. Dat kan ik niet. Bedrijven, reclamemakers en chef-koks luisteren vrijwel nooit naar mij, maar nog even benadrukken dat onze Freek onzin verkoopt, kan geen kwaad. Opdat u nooit zijn water koopt.Lees verder

We hoeven geen hippe trein; liever gewoon zo snel mogelijk

TeunColumns & verhalen

We hoeven geen hippe trein; liever gewoon zo snel mogelijk van A naar B

Elke treinreiziger weet dat er aan het vervoer op het spoor wel iets verbeterd kan worden, maar weinigen kunnen zo trefzeker te verwoorden waaraan het schort als Arne Lijbers van architectenbureau Mecanoo: ’De trein is nu maar gefocust op één enkele activiteit. Het is nu vooral een huls met stoelen die mensen van A naar B brengt.’ Beng, spijker op de kop! De trein is maar een saaie huls met stoelen die mensen van A naar B brengt. Net als een auto en een vliegtuig. Handig misschien, maar ook ontzettend fantasieloos. Daar moet meer mee kunnen. Een beetje architect, zeker van een gerenommeerd bureau als Mecanoo dat tot in het totalitaire China de macht aan de verbeelding weet te krijgen, neemt daar geen genoegen mee.

Lees verder

De supermarktbranche als hypocriete hoeder van gezondheid

TeunColumns & verhalen

Het blauwe vinkje en het groene vinkje.

Je kunt veel van die supermarktjongens zeggen, dat doe ik ook geregeld, maar lef kun je ze niet ontzeggen. Laatst vond ik in mijn digitale brievenbus van Twitter een berichtje van hun brancheorganisatie, het CBL, met een licht verwijtende toon: ‘Partijen die destijds zo voortvarend waren om het #Vinkje af te schaffen, maken nu volstrekt geen haast met een alternatief. Dat moet er snel komen, we zijn straks 5 jaar verder. @MinVWS @Consumentenbond @Teunvandekeuken, uit die luie stoel, aan de slag!’ De Consumentenbond, het ministerie én ik moesten nu verdomme toch echt eens in actie komen. We hadden dat lieve Vinkje om zeep geholpen – door het kille internet heen voel je hoe woede en verdriet bij het CBL om voorrang strijden – en nu komen wij al jaren niet met een alternatief. Schande!Lees verder

In het AD: 9 supermarkttips van Teun

TeunIn de media

Een hele rij lege winkelwagentjes

Het AD geeft een lijstje met ‘negen smeuïge instinkers’ waar wij mensen intrappen als we door een supermarkt lopen. In Teuns nieuwe boek De Supermarktsurvivalgids leren we over de trucjes van winkels waardoor we extra veel kopen. Een van Teuns tips is de boodschappenkar te laten staan en voor het mandje te kiezen:

Met een karretje koop je meer spullen die je eigenlijk niet nodig hebt. Ons brein werkt nu eenmaal zo dat als we vijf producten in zo’n grote kar zien liggen, we dat een beetje ‘zielig’ vinden. Als je echter een mandje pakt – zo eentje dat je moet dragen – vóél je daadwerkelijk het gewicht van al die spullen die je daarna mee naar huis moet slepen.

Lees de andere tips in het artikel op de website van het AD. Dit artikel verscheen ook in alle aangesloten regionale titels (De Stentor, Brabants Dagblad, De Gelderlander, BN De Stem, Tubantia, Eindhovens Dagblad en PZC).

Teuns boek De Supermarktsurvivalgids is hier te koop maar is ook te vinden in de boekhandel.

Afbeelding: 652234 via Pixabay

In Trouw: De supermarkt is een vileine instelling

TeunIn de media

Een nog lege winkelwagen voor koelkasten in een supermarkt via Pixabay

Wim Boevink las het net uitgebrachte boek van Teun over survivallen in de supermarkt. In Trouw schrijft hij een column over dit ‘afhaalpunt van een hoogtechnologische voedselketen, waarbinnen fijntjes is uitgedokterd waar onze grootste behoeftes liggen en hoe die te prikkelen’.

Het is allemaal maar holle verkooppraat, zegt Van de Keuken, maar ja, zo draait de wereld, zo verkoopt hij ook zelf een boek voor twintig euro, dat half zo dik en half zo licht had kunnen zijn, maar zo willen we het, van gemaksvoer tot luchtig verpakte lectuur.

Lees de column van Boevink over supermarkten en Teuns De Supermarktsurvivalgids via Blendle.

Teuns boek De Supermarktsurvivalgids is hier te koop maar is ook te vinden in de boekhandel.

Afbeelding: Alexas_Fotos via Pixabay