Creatief is in de propaganda-industrie een functieomschrijving

TeunColumns & verhalen

man duim kantoor

Weet je wat ik heel grappig vind? Dat er bij reclamebureaus mensen werken die zich ‘creatief’ noemen. Als je bij zo’n bureau binnenloopt, kan het je zomaar overkomen dat iemand zich voorstelt als: ‘Roderick, ik ben creatief.’ Bega nu niet de fout om dan na het noemen van je eigen naam te zeggen dat je zelf juist heel goed kunt hoofdrekenen! Creatief is in de propaganda- industrie een functieomschrijving. In de aanbevelingsbranche hebben ze van een bijvoeglijk naamwoord een zelfstandig naamwoord gemaakt. Iemand is dus een creatief. Overdreven, hoor. Hoe kunnen ze de naam van een baantje nu zo oppompen? Dit is dus de reclamewereld. Als die reclamejongens zichzelf al niet kunnen verkopen, wat dan wel? Lees verder

In Quote: Koop het leed de wereld uit

TeunIn de media

Letterblokken vormen de zin It is marketing

In Quote reageert Teun op het fenomeen dat bedrijven hun producten maar wat graag koppelen aan een goed doel, ook wel Cause Related Marketing genoemd.

Koopt de consument een pak pampers, dan doneert het bedrijf een prik van een paar cent. Bij het kopen van een plastic Rivellafles haal je de belofte in huis van een vierkante meter schoongemaakt strand. De winsten van de bedrijven stijgen, evenals hun merkwaarde; het goede doel is een marketingmiddel.

Lees verder

Bij Jinek over #mindersuiker en Albert Heijn

TeunIn de media

Heel veel suikerklontjes op een hoop

Albert Heijn heeft ons jarenlang rotzooi gevoerd, nu wat minder en daarover kloppen ze zich op de borst. Best grappig volgens Teun. Bij Jinek vertelt hij over #mindersuiker, de campagne van Albert Heijn om minder suiker in hun producten te stoppen.

Klik hier om naar de website van Jinek te gaan en bekijk het fragment met Teun in de uitzending van 15 juni.

Afbeelding: Julita via Pixabay

Sjuul Paradijs laat zich niet langer afremmen door journalistieke principes en stort zich op de advertentiebranche

TeunColumns & verhalen

reclamefolders huis-aan-huis-blad brievenbus

Sjuul Paradijs, voormalig hoofdredacteur van De Telegraaf, is nu openlijk de advertentieboer geworden die hij heimelijk al was. Dat zit zo: sinds januari is in Amsterdam de ja/ja-sticker ingevoerd. Bewoners hoeven geen sticker meer op hun deur te plakken als ze geen reclamedrukwerk willen ontvangen, maar een ja/ja-sticker als ze die foldertjes wél willen. Wie geen sticker heeft, krijgt dus niks. Lees verder

Waarom we aan de zonnepanelen en windmolens moeten

TeunColumns & verhalen

zonnepanelen zonneweide

Carla Dik-Faber van de ChristenUnie leek mij altijd een verstandig Kamerlid. Iemand die de zaken wikt en weegt, voor- en nadelen tegen elkaar wegstreept en na lang bestuderen van de context tot een conclusie komt over doel en middel. Daarom verbaast mij het zo dat ze zo’n ondoordacht opiniestuk in Trouw heeft geschreven. Een stuk niet gebaseerd op een langdurige analyse, maar op een enkele ervaring. Lees verder

Is kibbeling toeristenvoer?

TeunColumns & verhalen

kibbeling

In Amsterdam dreigt visboer The Seafood Shop zijn zaak te moeten sluiten omdat zijn aanbod ‘te toeristisch is’. Hij verkoopt kibbeling en broodjes haring en dat is volgens het stadsbestuur typisch voer voor buitenlanders. Volgens de huidige xenofobe richtlijnen mag je in je winkels- zeker niet als ze in het stadscentrum liggen en dat is hier het geval- geen waar verkopen die vreemdelingen willen kopen. In de Vrijstaat houden ze niet van buitenlanders, vooral niet van het soort dat hier komt om geld uit te geven. Die moeten zo worden gesard, dat ze hier nooit meer willen terugkomen. Lees verder

Een ‘verbeterd’ recept is in veel gevallen een downgrade: er worden minder hoogwaardige producten gebruikt

TeunColumns & verhalen

Heel veel suikerklontjes op een hoop

Als een verpakking ‘Verbeterd recept!’ juicht, dan slaan mijn kleine hersentjes op hol. Hoezo verbeterd? Wat was er dan niet goed aan het vorige recept? Ik heb toch potdikkie niet jarenlang een chocoladereep zitten eten waaraan iets mankeerde, muesli in mijn yoghurt gestrooid die niet helemaal deugde en koffie gedronken met een bedenkelijk aroma? Misschien is het mijn ietwat sombere gemoed dat ik niet kan genieten – genieten is sowieso een verdomd moeilijke bezigheid – van de vreugdevolle mededeling op zo’n verpakking. Het is toch fantástisch dat die fabrikanten wat goed was nog beter hebben gemaakt! Niet piepen, juichen. Lees verder