Wat is nog erger, nog dommer, nog ondraaglijker dan een radioreclame?

TeunColumns & verhalen

megafoon

Reclames zijn vaak stompzinnig en radioreclames zijn meestal nog stompzinniger. Tom de Ridder van MKB brandstof is verdwenen, maar daarvoor in de plaats hebben we nu de even opdringerige Hans van Only for men: ‘Mannen van Nederland, Hans hier.’ Tsssk, Hans, ga weg! Ik moet jou en je kekke jasjes niet. Er zijn nog ergere spotjes, van een ict-bedrijf. Alles van hun stupide reclames is erop gericht om koste wat kost naamsbekendheid te verwerven. Met schelle stem schreeuwen ze de naam – ik weiger hem hier te noemen, want dan hebben zij gewonnen en ik zwicht niet voor terreur – tientallen keren de ether in. Ik word daar zo agressief van dat ik de radio even uitzet en daardoor altijd het begin van het nieuws mis. Bedankt. En wat bereik je ermee? Iedereen kent je, maar iedereen vindt je een lul. Als je klant van dit ict-bedrijf bent, straalt die lulligheid toch een beetje op je af. Ik zou er zo snel mogelijk weggaan. Lees verder

Terwijl u geniet van uw geitenkaas, worden bokjes met bosjes tegelijk doodgemaakt

TeunColumns & verhalen

Enthousiast slingerde Stichting Wakker Dier de blijde boodschap in de ether: ‘Kipster is het eerste ei waar geen haantjes voor vergast worden. En vanaf nu exclusief te koop bij Lidl. Een super ei dus!’ Hoorde ik het goed? Zijn de dierenrechtenactivisten positief over een bedrijf dat dierlijke waar verkoopt? Opmerkelijk. Maar wat gebeurt er dan met die haantjes? Worden ze, met honderdduizenden tegelijk, losgelaten in de vrije natuur? Dat moet haast wel, als Wakker Dier er zijn zege aan geeft. Mijn dochter van acht meende te weten hoe het zit: ‘Ik heb het bij nieuwsbegrip gehad. Die beesten worden allemaal aan de dierentuin gegeven.’ Lees verder

Als je schone stranden wilt, kun je de flesjes Rivella beter laten staan

TeunColumns & verhalen

Screenshot van reclamefilmpje van Rivella met Doutzen Kroes: Naturel is wel zo lekker

Afgelopen week was er enige ophef omdat topmodel Doutzen Kroes op Instagram sluikreclame had gemaakt voor het ‘beetje gekke maar wel lekkere’ drankje Rivella. Als hashtag had mevrouw Kroes #natureliswelzolekker gebruikt, en laat dat nu exact de slogan van Rivella zijn! Ze plaatste een gesponsord bericht, maar maakte dat nergens duidelijk. Foute boel. De Reclame Code Commissie tikte haar op de vingers, maar gaf haar geen straf, want: ‘Wij kunnen geen sancties opleggen omdat we een stichting zijn die betaald wordt vanuit de branche.’ Onder het motto: als de logica ontbreekt, dan máák je maar logica. Lees verder

Gestorven voor bliktomaten: deze race to the bottom moet stoppen

TeunColumns & verhalen

Mutti Tomatenpuree

Als je wilt, kun je elke week wel verhalen lezen over de erbarmelijke omstandigheden waaronder ons voedsel wordt geproduceerd: kinderarbeid, lange uren werken in de brandende zon, blootgesteld worden aan bestrijdingsmiddelen zonder voldoende bescherming. Het gebeurt terwijl u dit stukje leest. De meeste ellende speelt zich ver weg af. Als we niet willen, hoeven we het niet te zien. Lees verder

Laat de NVWA maar eens naar Fair Trade Original kijken

TeunColumns & verhalen

Fair Trade Original hagelslag screenshot website

Regelmatig stuurt u mij fotootjes van de idiote verpakkingen van Fair Trade Original, de ongekroonde hollefrasenkoning van het supermarktschap: een pakje korma-kruidenpasta ‘met de smaak van daar’, teriyaki die ‘extra yammie’ is, kokosmelk ‘ met tropische twist’ en rijst ‘met koninklijke smaak’. De Thaise groene curry bevat ‘groener gras’ en op het koffiepak staat ‘zo zacht kan koffie zijn’. Welk gras heeft de copywriter gerookt en wat zat er in zijn koffie? Nuchter kunnen deze teksten niet zijn gefabriceerd. In welke staat verkeerden de opdrachtgevers toen ze hun fiat aan deze kolder gaven? Lees verder

NVWA stapelt blunder op blunder, nu willen ze makkelijk scoren met De Vegetarische Slager

TeunColumns & verhalen

De Vegetarische Slager

Beste NVWA, eerlijk gezegd heb ik een beetje met je te doen. Eerst werd je jarenlang bekritiseerd omdat je machteloos de ene na de andere misstand liet passeren en als je dan, eindelijk, eens je tanden laat zien, is het wéér niet goed. Dat had je vast anders verwacht. Door De Vegetarische Slager (‘huh, dat kan toch helemaal niet, een vegetarische slager?!’) aan te pakken, wilde je de natie tonen streng te kunnen optreden. De stunt faalde jammerlijk. Als je het niet al was, dan ben je nu definitief de nationale pispaal geworden. Dat is voor niemand leuk, maar voor een autoriteit – de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit – desastreus. Lees verder

Nee Starbucks, we hóéven geen plastic deksel op onze koffiebeker

TeunColumns & verhalen

starbucks

Collega B. vertelde mij laatst een wonderlijk verhaal over Starbucks. Hij had er een kopje koffie gekocht en meldde de medewerker dat hij geen deksel op zijn kopje wilde. B. is nogal begaan met het milieu, vandaar. De koffieketenemployé, zo’n ambitieuze jonge hond die hoopt via een strikte naleving van alle geschreven en ongeschreven regels hogerop te komen in het bedrijf (een type mens voor wie je moet uitkijken) stond erop dat mijn collega de deksel wél zou nemen. Anders geen koffie. Want ‘als u die koffie dan per ongeluk over u heen morst en u verbrandt zichzelf, dan zijn wij aansprakelijk’. Lees verder