Als je schone stranden wilt, kun je de flesjes Rivella beter laten staan

TeunColumns & verhalen

Screenshot van reclamefilmpje van Rivella met Doutzen Kroes: Naturel is wel zo lekker

Afgelopen week was er enige ophef omdat topmodel Doutzen Kroes op Instagram sluikreclame had gemaakt voor het ‘beetje gekke maar wel lekkere’ drankje Rivella. Als hashtag had mevrouw Kroes #natureliswelzolekker gebruikt, en laat dat nu exact de slogan van Rivella zijn! Ze plaatste een gesponsord bericht, maar maakte dat nergens duidelijk. Foute boel. De Reclame Code Commissie tikte haar op de vingers, maar gaf haar geen straf, want: ‘Wij kunnen geen sancties opleggen omdat we een stichting zijn die betaald wordt vanuit de branche.’ Onder het motto: als de logica ontbreekt, dan máák je maar logica. Lees verder

Gestorven voor bliktomaten: deze race to the bottom moet stoppen

TeunColumns & verhalen

Mutti Tomatenpuree

Als je wilt, kun je elke week wel verhalen lezen over de erbarmelijke omstandigheden waaronder ons voedsel wordt geproduceerd: kinderarbeid, lange uren werken in de brandende zon, blootgesteld worden aan bestrijdingsmiddelen zonder voldoende bescherming. Het gebeurt terwijl u dit stukje leest. De meeste ellende speelt zich ver weg af. Als we niet willen, hoeven we het niet te zien. Lees verder

Laat de NVWA maar eens naar Fair Trade Original kijken

TeunColumns & verhalen

Fair Trade Original hagelslag screenshot website

Regelmatig stuurt u mij fotootjes van de idiote verpakkingen van Fair Trade Original, de ongekroonde hollefrasenkoning van het supermarktschap: een pakje korma-kruidenpasta ‘met de smaak van daar’, teriyaki die ‘extra yammie’ is, kokosmelk ‘ met tropische twist’ en rijst ‘met koninklijke smaak’. De Thaise groene curry bevat ‘groener gras’ en op het koffiepak staat ‘zo zacht kan koffie zijn’. Welk gras heeft de copywriter gerookt en wat zat er in zijn koffie? Nuchter kunnen deze teksten niet zijn gefabriceerd. In welke staat verkeerden de opdrachtgevers toen ze hun fiat aan deze kolder gaven? Lees verder

NVWA stapelt blunder op blunder, nu willen ze makkelijk scoren met De Vegetarische Slager

TeunColumns & verhalen

De Vegetarische Slager

Beste NVWA, eerlijk gezegd heb ik een beetje met je te doen. Eerst werd je jarenlang bekritiseerd omdat je machteloos de ene na de andere misstand liet passeren en als je dan, eindelijk, eens je tanden laat zien, is het wéér niet goed. Dat had je vast anders verwacht. Door De Vegetarische Slager (‘huh, dat kan toch helemaal niet, een vegetarische slager?!’) aan te pakken, wilde je de natie tonen streng te kunnen optreden. De stunt faalde jammerlijk. Als je het niet al was, dan ben je nu definitief de nationale pispaal geworden. Dat is voor niemand leuk, maar voor een autoriteit – de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit – desastreus. Lees verder

Nee Starbucks, we hóéven geen plastic deksel op onze koffiebeker

TeunColumns & verhalen

starbucks

Collega B. vertelde mij laatst een wonderlijk verhaal over Starbucks. Hij had er een kopje koffie gekocht en meldde de medewerker dat hij geen deksel op zijn kopje wilde. B. is nogal begaan met het milieu, vandaar. De koffieketenemployé, zo’n ambitieuze jonge hond die hoopt via een strikte naleving van alle geschreven en ongeschreven regels hogerop te komen in het bedrijf (een type mens voor wie je moet uitkijken) stond erop dat mijn collega de deksel wél zou nemen. Anders geen koffie. Want ‘als u die koffie dan per ongeluk over u heen morst en u verbrandt zichzelf, dan zijn wij aansprakelijk’. Lees verder

Zelfs over gewone koffie weten hippe types ingewikkeld te doen

TeunColumns & verhalen

koffiefilter

Hebt u jarenlang koffie gedronken die u eigenlijk niet lekker vond en smachtte u naar een oer-Hollands doe-maar-normaal-dan-doe-je-al-gek-genoeg-bakkie, maar durfde u er niet voor uit te komen? Dan heb ik goed nieuws voor u. Filterkoffie mag weer. Het AD schrijft het en als er één krant is die weet wat wat wel en niet kan, dan is het dit Rotterdamse kwaliteitsdagblad wel. Het artikel dat de terugkeer van de filterkoffie verkondigt, knalt er meteen goed in: ‘Lekkende percolators, peperdure Jura-apparaten; het hóeft allemaal niet meer. Je kan tegenwoordig met een gerust hart weer een ouderwetse pot filterkoffie zetten.’ Lees verder

Autofabrikanten slaan een hoop flauwekul uit

TeunColumns & verhalen

toyota hybride reclame

Laat de volgende zinnen even op u inwerken: ‘Vormgegeven in een progressieve vormtaal die helderheid uitstraalt. Uitgerust met een lichtheid die overtuigt met duurzame materialen en functionele details.’ Enig idee waarover dit gaat? Is het een uitleg bij een kunstwerk in het Stedelijk Museum? Een verhaal over een avant-gardistisch gebouw uit het Bouwkundig weekblad? Allebei mis. De tekst gaat over een auto. En wel ‘een auto met trendsettende individualiteit.’ Dat klinkt goed. Lees verder

Separatorvlees: In de VS mag je deze vleespap niet bij de naam noemen

TeunColumns & verhalen

Still uit uitzending van ABC News over Pink Slime

In deze rubriek noem ik het beestje graag bij de naam. Liever nog kijk ik naar de naam die anderen aan een beestje geven en vraag mij dan af of die naam wel klopt. Is het beestje wel echt het beestje dat men zegt dat het is? Moet dit beestje niet een heel andere naam hebben? Geregeld stuit ik op oerlelijke beestjes die de meest prachtige namen hebben meegekregen. In het Engels is de uitdrukking ‘to call a spade a spade’- een spade een spade noemen. Ook mooi. Dat dit lang niet zo’n onschuldige bezigheid is als ik altijd dacht, blijkt uit de roze slijm-affaire, die onlangs voor opschudding zorgde in Amerika. Lees verder