In de supermarkt wemelt het van het voer voor luie mensen. Ruimtevoer voor mensen die bang zijn voor overbelasting van de kaak. Niet zo wonderlijk, want wij zijn een volk van verweekte slappelingen. Onlangs wonnen we het Europees Kampioenschap zitten. Van alle Europese volkeren brengen wij de meeste tijd zittend door.
Lees verderWordt de kledingindustrie écht eerlijker en duurzamer?
Afgelopen maandag knalden bij verschillende kledingbedrijven de champagnekurken. Hun groots opgezette reclamecampagne werd door tal van media als nieuws gepresenteerd. Nergens werd vermeld dat het om een pr-stunt ging. Een betere publiciteitscampagne kun je je niet wensen. De volstrekt vrijblijvende plannen om de kledingindustrie – waar dramatisch slechte en zelfs gevaarlijk werkomstandigheden, grootschalige milieuvervuiling, uitbuiting en kinderarbeid schering en inslag zijn – eerlijker, veiliger en duurzamer te maken, werden als een nieuwe, vrolijke realiteit gepresenteerd.
Lees verder‘Bij overgewicht’ is een parel van een gezondheidsclaim
Mijn favoriete holle frasen zijn de gezondheidsclaims op supplementen. Dat zijn teksten op potjes en pakjes bij de drogist die suggereren dat ze je gezonder maken, maar dat bij nadere bestudering toch niet echt zeggen. Neem ‘voor de luchtwegen’, wat zegt dat nou? Wordt er een specifieke longaandoening aangepakt? Werkt het? Vaagheid troef. Het zijn ‘pin mij er niet op vast’-teksten. Alleen bij geneesmiddelen en medische hulpmiddelen mogen medische claims op de verpakking staan, zoals ’tegen hoofdpijn’ en ‘voorkomt rugklachten’. Zo’n claim moet dan ook bewezen zijn door gedegen, tijdrovende en kostbare studies. Voor supplementen gelden veel minder strenge eisen. Daar mogen geen medische claims op staan, maar als je de suggestie kunt wekken toch heel geneeskrachtig te zijn, heb je goud in handen. Lees verder
Gelukkig ligt er steeds vaker ‘echt eten’ in de supermarkt
Goed nieuws! Tijdens mijn rondgang door de supermarkt zie ik steeds vaker dingen die echt zijn. En dat is fijn. Voorheen moesten we het maar al te vaak doen met namaak, maar nu hebben voedselproducenten ontdekt dat er ook een markt is voor echt eten. Of moet ik zeggen een marqt? Eerder schreef ik er immers al over dat de yuppensupermarkt zichzelf aanprijst met ‘écht eten’. De Hema is zelfs ‘écht Hema’. Dat is niet verbazingwekkend. Het zou pas echt gek zijn als de Hema niet echt Hema was.
Lees verderWie zit er te wachten op die wijsheden op theezaklipjes?
Kent u die teksten op de lipjes van theezakjes? Op een kwaad moment moet een marketeer een eurekamoment hebben gehad waarvan de theedrinkers in ons land de dupe zijn: ‘Dagelijks krijgen honderdduizenden mensen een stukje karton onder ogen, waar wij niets mee doen. Daar ligt een hell of a stukje opportunity voor direct communication met de customer!’ Lees verder
Q-koorts: het gebruik van de q waar die niet hoort
Een grap moeten uitleggen is pijnlijk. Een grap uitleggen vóórdat iemand je zelfs maar vragend aankijkt, is tragisch. Uit alles blijkt dat de verteller zelf ook wel weet dat er weinig te lachen valt. Zoiets is aan de hand bij radioreclames van bedrijven met raar – of moet ik zeggen ‘lekker dwars’ – geschreven namen. Aan het eind hoor je dan iets als ‘ZIGT, met Z I G T’, ‘Kantoor, dat spel je Quantore’, of, ‘Keep, dat is iep met een c ervoor.’ Zelfs de goedbetaalde stemacteur kan de minachting voor deze namenflauwekul niet geheel onderdrukken. Lees verder
Op Reporter Radio: Over De Monitor Ooggetuige
Voor De Monitor Ooggetuige gaan we op zoek naar de verhalen achter een historische foto. Wij plaatsen een foto op social media en vragen u om met achtergronden over deze afbeelding te komen.
Lees verderSinds wanneer móét iedereen een beach body?
Sinds kort hangen her en der posters van SportCity. ‘Een beach body in vier weken.’ Perfect uitgekiend natuurlijk, want als je nu begint, ben je net op tijd klaar om met een strandlichaam af te reizen naar Costa Brava, Playa del Carmen of Koh Phi Phi. Lees verder
Manhattan in Nederland
Als gemeentebestuurder wil je dat je stad op de kaart staat. Wat bestuur je anders? In Apeldoorn is dat dankzij de start van de Giro d’Italia kennelijk gelukt, want de radio meldde onlangs dat die stad weer op de kaart staat. Hele opluchting voor de burgemeester en wethouders, die hierdoor op enige waardering kunnen rekenen. En terecht. Je wilt je best inzetten voor de gemeenschap, maar mag je daar ook alsjeblieft een beetje aanzien voor terugkrijgen? Nou dan. Toch is dergelijke roem van tijdelijke aard. Volgend jaar begint de wielerronde elders en het jaar daarna weer ergens anders en dan heeft niemand het meer over Apeldoorn. Laat staan over het college dat dit festijn mogelijk maakte. Lees verder
Volkstuin | Radiocolumn Vroege Vogels
Als de macht van het geld de overhand krijgt, dan gaat het mis. Dan raken minder lucratieve dingen die ook belangrijk zijn op de achtergrond. De zorg, de kunst, de natuur, alles kan worden wegbezuinigd ten gunste van mammon. Want wat is het nu helemaal waard? Ook, of juist, binnen het kapitalisme, moeten we zaken die niet direct geld in het laatje brengen, beschermen.
Lees verder