Hoe vers is (extra) vers in de supermarkt?

TeunColumns & verhalen

Zie hier wederom een vers stukje van mijn hand. Of vers? Als u dit leest, is het, door de mij opgelegde deadline, minstens een dag oud. Dus niet kakelvers, laat staan ‘extra vers’, zoals het nieuwe Heinekenbier wordt genoemd. Gewoon vers is kennelijk al niet meer vers genoeg. Wel een beetje vreemd, want hoe kan iets verser dan vers zijn? Dat is net zo onzinnig als extra dood. Dood is dood en vers is vers. Of was het Heinekenbier voorheen niet vers maar een beetje muffig, schraal bier in een groen flesje, en komen ze nu eindelijk met vers bier op de markt? Dan moeten ze het niet extra vers noemen, maar gewoon vers.

Lees verder

Wat wil de universiteit?

TeunColumns & verhalen

Wat is een goede universiteit? Een plek waar goed wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan en uitstekend onderwijs wordt gegeven? Zeker. Zou je zeggen. Maar voor de marketeers en brand managers van deze werelds is dat niet genoeg. Zo’n universiteit moet ook nog in de markt worden gezet, gepositioneerd. De universiteit moet, net als alles tegenwoordig – van ziekenhuizen tot zorgverzekeraars tot nederige journalisten – een merk worden. Een merk dat studenten en excellente wetenschappers uit de hele wereld aantrekt waardoor er geld kan worden verdiend.

Lees verder

Waar in brood zit passie precies?

TeunColumns & verhalen

U wist het misschien niet maar wij zijn een gepassioneerd volkje. Bij ons is het passie, passie en nog eens passie. Zo veel dat je er onpasselijk van wordt. Dat verbaast u? U ziet ons zeker als een nuchter volkje. Passie, dat zijn de anderen.

Als u op de kaart moet aanwijzen waar de ware passie leeft, dan landt uw vinger waarschijnlijk ergens in Zuid-Amerika, waar vrouwen in lange jurken met een split tot aan hun middel met kleine mannetjes op kittig gehakte laarsjes de paringsdans dansen die ze tango noemen. Alles zit in die dans: de dood, het leven, de liefde, aantrekken, afstoten, het bereikbare en het onbereikbare. Dat zeggen de liefhebbers.

Lees verder

Hollefrasenterreur: we worden omringd door flauwekul

TeunColumns & verhalen

Als je goed kijkt en luistert, zie je overal holle frasen. Ik verzamel ze. En ik vraag u mij daarbij te helpen. Zodat wij hier één grote hollefrasengalerie kunnen maken: een overzicht van marketingpraatjes, gebakken lucht en politiek gespin. En die gebruik ik dan als inspiratiebron voor mijn rubriek Holle Frasen, elke vrijdag in het Volkskrantkatern V.

Lees verder

Is ‘Tony’s chocolonely’ al slaafvrij?

TeunColumns & verhalen

Tony’s Chocolonely bestaat binnenkort tien jaar. U weet wel, het merk van die grote, dikke slaafvrije chocoladereep waarvan de melkvariant in een rode wikkel zit en de pure in een blauwe. Zelf, dat is misschien wel goed om te vermelden, was ik nauw bij de geboorte van die reep betrokken. Hij draagt mijn naam als het ware: Tony is Engels voor Teun. Daarom gaat het mij ook aan het hart hoe het dit merk vergaat.

De reep had flinke pretenties. Hij zou met zijn rode kleur – die was er eerst – als aanklacht dienen tegen al die andere repen die wél gebruikmaakten van slavernij, en uiteindelijk de hele cacaowereld slaafvrij maken.

Lees verder

Spa blauw voor kids, eigenlijk gewone Spa

TeunColumns & verhalen

Het is, liet ik al eerder in deze rubriek zien, niet de bedoeling dat iedereen ongeacht sekse, religie of seksuele voorkeur maar alles eet en drinkt. Mannen bijvoorbeeld mogen van de fabrikant geen Optimel drinken en vrouwen geen Jupiler. Barbecuesaus van Remia is dan weer strikt voor mannen. Dan is er een masculiene tandpasta (‘Vrouwen houden niet van een sterke smaak’) en mannen- en vrouwenthee. Zelfs neussnuiten en oren schoonmaken zijn genderspecifieke bezigheden. Voor de galerij van holle frasen ontving ik foto’s van mannen- en vrouwenwattenstaafjes en een afbeelding van een Kleenex-verpakking met de tekst ‘mansize’. Hoezo snuiten mannen hun neus anders? Hebben ze meer of minder snot? Zijn mannenneuzen groter of kleiner dan die van vrouwen? Collega Sylvia Witteman zag de foto ook en had wel een idee. Volgens haar zijn deze tissues – hoe zeg ik het netjes?- niet bedoeld voor het spul dat bij de man uit de neus komt. Dat ik daar zelf niet was opgekomen!

Lees verder

Eerlijke kleding bij Zeeman? Dat gelooft geen mens.

TeunColumns & verhalen

Hoge kwaliteit voor de laagste prijs. Hoe doen we dat?’ Prima vraag die Zeeman opwerpt. Laten we er voor het gemak van uitgaan dat de kleren van Zeeman inderdaad van hoge kwaliteit zijn. Of het nu gaat om het design van de truitjes, sportsokken en leggings, de fijne stoffen of de prachtig afgewerkte naden en zomen, bij Zeeman is alles van hoge kwaliteit. De kleren gaan bovendien – zo interpreteer ik het maar, lekker lang mee.

Lees verder

Kun je leuke dingen doen in 60 seconden?

TeunColumns & verhalen

‘U beledigt mijn intelligentie.’ (Lees dit zinnetje op z’n Dominee Gremdaats en laat het volgen door: ‘Kent u deze uitdrukking?’) Er zijn mensen die het vervelend vinden om voor dom te worden versleten, om op een belerende toon te worden toegesproken. Zodra iemand iets aan hen wil uitleggen wat ‘zélfs een kind van 4’ al weet, schieten ze uit hun slof: ‘U (of beter: jij – gekwetsten tutoyeren doorgaans) beledigt mijn intelligentie!’ Wat moet je daar nu in hemelsnaam op zeggen? ‘Ja jeetje, ik had jou altijd redelijk dommig ingeschat.’ Of: ‘Goh, nu je het zo zegt, moet ik toegeven dat je toch behoorlijk bij de pinken bent.’ Lastig. Het is weliswaar geen Godwin, maar de conversatie komt wel meteen piepend en krakend tot stilstand.

Lees verder