Waar marketinglui het meest opgewonden van worden, zijn begrippen die een goed gevoel opwekken, maar die niet zijn vastgelegd in strakke definities of wetgeving. Zo kunnen marketeers nauwelijks uit de voeten met een begrip als ‘biologisch’, omdat een product aan allerlei voorwaarden moet voldoen om die naam te mogen dragen: voor biologische kippen geldt bijvoorbeeld dat ze met maximaal tien dametjes op een vierkante meter mogen leven. Daar kun je weinig mee.
‘Natuurlijk’ daarentegen is een natte marketingdroom. Het zegt niks, iedereen mag het woord gebruiken en het wekt louter positieve associaties op. Daarom is ook alles natuurlijk. Je hebt natuurlijk opvoeden, natuurlijk spelen, natuurlijk bouwen, natuurlijke make-up en natuurlijke damesmode. Dan heb je een vitaminewinkel die zich de Natuurdrogist noemt en is er de ‘Natuurlijk Yvon’-lijn van Yvon Jaspers die ‘een vleugje nostalgie’ in ons interieur brengt. De natuurlijke ambitie spat ervan af.
Lees verder