Vitaminewater. Dat klinkt gezond, nietwaar? Water is gezond en vitamines zijn gezond, dus drinken dat spul. Zou je denken. En dat is precies wat fabrikant Vrumona, die ook achter de merken Pepsi-Cola, 7 Up en Sisi zit, wil dat je denkt. Haar Sourcy Vitaminwater – Sourcy is het bronwatermerk van het concern en klinkt net wat gezonder dan Pepsi – is een frisdrank die doet alsof hij heilzaam is. Goed voor je. Maar dat is hij niet.
Lees verderIn de Volkskrant: stop met die vinkjes!
De nieuwe Schijf van Vijf is een flinke stap vooruit: veel meer verse groenten en ook noten, zaden en peulvruchten zijn onmisbaar voor een gezonde leefstijl. Bewerkte industriële voedingsproducten worden ontraden.
Lees verderVroeger was alles beter
Vroeger was alles beter. Dat vindt de voedselfabrikant. Of liever: de voedselfabrikant denkt dat u dat vindt. Daarom liggen er zo veel etenswaren in de winkel die op onze nostalgie inspelen. Ze doen in woord en verpakking alsof ze op eeuwenoude wijze worden gemaakt, zelfs als dat niet zo is.
Lees verderBij Pauw aan tafel: over Tony
Over Tony’s Chocolonely, het chocolademerk dat ‘op weg’ is ‘naar 100% slaafvrije chocolade’, is een documentaire gemaakt: Tony. De film gaat 14 april in première. Om daarover te vertellen zat Teun aan tafel bij Jeroen Pauw.
Lees verderVakbonden zijn niet voor vrije jongens, maar voor loonslaven
‘Gelijk werk verdient gelijke beloning.’ Uiteraard, hoor ik u denken, geen speld tussen te krijgen. Toch raakte ik geïrriteerd toen ik deze zin las in een stuk van de NVJ. Ooit, toen ik nog ergens bij een omroep van jaarcontract naar jaarcontract hobbelde, ben ik lid geworden van de journalistenbond en dat lidmaatschap heb ik altijd verzuimd op te geven. Terwijl ik inmiddels toch al jaren geen werknemer meer ben, maar zelfstandige. En vakbonden zijn niet voor vrije jongens, maar voor loonslaven die zich organiseren tegen de uitbuiting door de bazen. Als de ‘gelijk werk’-uitspraak over de geknechte arbeider zou gaan, dan zou ik er vrede mee hebben. Iedereen hetzelfde loon, regel het maar in de cao. Mét inflatiecorrectie. Lees verder
Het woord ‘natuurlijk’ is een natte marketingdroom
Waar marketinglui het meest opgewonden van worden, zijn begrippen die een goed gevoel opwekken, maar die niet zijn vastgelegd in strakke definities of wetgeving. Zo kunnen marketeers nauwelijks uit de voeten met een begrip als ‘biologisch’, omdat een product aan allerlei voorwaarden moet voldoen om die naam te mogen dragen: voor biologische kippen geldt bijvoorbeeld dat ze met maximaal tien dametjes op een vierkante meter mogen leven. Daar kun je weinig mee.
‘Natuurlijk’ daarentegen is een natte marketingdroom. Het zegt niks, iedereen mag het woord gebruiken en het wekt louter positieve associaties op. Daarom is ook alles natuurlijk. Je hebt natuurlijk opvoeden, natuurlijk spelen, natuurlijk bouwen, natuurlijke make-up en natuurlijke damesmode. Dan heb je een vitaminewinkel die zich de Natuurdrogist noemt en is er de ‘Natuurlijk Yvon’-lijn van Yvon Jaspers die ‘een vleugje nostalgie’ in ons interieur brengt. De natuurlijke ambitie spat ervan af.
Lees verderDe top-5 kletspraatjes
Lijstjes zijn fijn. Die geven overzicht en houvast. Het allerfijnst zijn lijstjes van het beste, leukste en grappigste. Dan heb je alles wat je nodig hebt in een goed te behappen vorm. Daarom is het zo plezierig dat dit jubileumnummer van V (gefeliciteerd trouwens: vijf jaar, wie had dat gedacht?) nu juist daar vol mee staat: van de grappigste grappen tot de geilste blootscènes. Helemaal top! Als je weet wat ergens de vijf beste van zijn, dan kun je al het andere gevoeglijk aan je voorbij laten gaan.
Lees verderOprecht idealisme? Nee, de vunzige vingers van de commercie
Soms kost het moeite niet cynisch te zijn. En dat is jammer. Als ik een idealistisch type zijn plannen voor een betere wereld hoor ontvouwen, sta ik daarvoor open. Ik prijs de goede intenties en probeer diegene niet te hard te laten vallen vanwege het complete gebrek aan realiteitszin waarvan zijn ideeën getuigen. Lees verder
Worden wie ik ben?
Je hebt reclame en je hebt filosofie. Afzonderlijk al heel mooi, maar als die twee werelden samenkomen, heb je pas echt een winnende formule. Een pakkende slogan die ons én een product in de maag weet te splitsen én een levensvraag oproept, ja soms zelfs beantwoordt, verdient niets dan lof. Elke tekstschrijver, elke creatief – in de gewone wereld een bijvoeglijk maar onder fancy reclamejongens een zelfstandig naamwoord – kan een slogan bedenken die iets zegt als: ‘Onze waar is de beste’, maar alleen een commerciële koning met een gouden pennetje weet ons met een reclameboodschap even boven het aardse uit te tillen om ons rechtstreeks te confronteren met la condition humaine.
Lees verderZich verhoudende kunst?
De kunstwereld heb ik in deze rubriek tot nu toe ongemoeid gelaten. Wonderlijk, want als ergens veel flauwekul wordt uitgekraamd, is het wel onder kunstenaars. Architectuur, ook zoiets. Ooit een lezing van Rem Koolhaas bijgewoond? Geen touw aan vast te knopen. De man maakt prima gebouwen, grote in elk geval, maar zodra hij zijn mond opendoet, raakt ieder weldenkend mens het spoor bijster. Toch luistert het publiek in volle bewondering. Als je het niet snapt, dan moet het wel geniaal zijn, toch? Lees verder