De overtreffende trap van vliegschaamte is frequent-flyerschaamte. Dan schaam je je er niet simpelweg voor dat je vliegt, maar dat je heel veel vliegt. Je frequent-flyerpas bewijst het.
Lees verderArchief Johan van der Keuken naar Fotomuseum: ‘Met zijn overlijden is zijn werk niet weg.’
Teun vertelt bij Spraakmakers op NPO Radio 1 over de verhuizing van het archief van zijn vader Johan van der Keuken, fotograaf en filmmaker, naar het Nederlands Fotomuseum. Daar in Rotterdam staat voor 2021 ook een grote expositie in de planning.
‘Ik vind het fantastisch dat het verhuist,’ vertelt Teun aan presentator Ghislaine Plag. Het werk wordt er goed geconserveerd en mooi digitaal opgeslagen. ‘Fotografie is heel kwetsbaar materiaal, dus als je er niks mee doet dan valt het gewoon uit elkaar.’
‘Mijn vader was een echte kunstenaar en kunstenaars die willen toch ook altijd voortleven. En dat lukt toch aardig.’
Wij zijn 17
Op zijn zeventiende publiceerde Johan van der Keuken het fotoboek Wij zijn 17 (1955) waarvoor hij zijn klasgenoten, vrienden fotografeerde. Teun vertelt dat tot dan toe het beeld bestond van de jeugd als bestaande uit frisse jonge types. Zijn vader liet juist een heel andere kant zien:
‘Nou jong waren ze wel, maar hier zag je dus allemaal jongens en meisjes van 17 een beetje depressief uit het raam kijken, sigaren roken, pijpen roken, duidelijk met allemaal existentiële twijfel. Dat werd ook mooi zwart-wit in beeld gebracht. Dus dat was een heel somber beeld eigenlijk. Dat boek sloeg in als een bom.’
Van der Keuken werkte steeds in hele minimale omstandigheden, vertelt Teun, geld interesseerde hem niet. ‘Hij wilde zijn werk maken, dat vond hij het belangrijkste.’
Anders dan anderen
Over zijn jongere jaren schreef Teun in 2017 nog Goed Volk, een roman over zijn wat atypische jeugd in Amsterdam. ‘Wij waren anders dan anderen,’ zo omschrijft Teun zijn familie in de radio-uitzending.
Als jonge jongen ging hij wel eens mee als zijn vader ging draaien. Maar toch is Teun zelf niet echt een man van het beeld geworden. ‘Ik ben meer van het vragen stellen, het tot de kern van de zaak doordringen.’ Van zijn vader kreeg hij in ieder geval mee dat je dit soort werk kán doen.
Luister, of kijk, hier het radiofragment terug. Het gesprek vond plaats op dinsdag 16 juli 2019 bij het programma Spraakmakers op NPO Radio 1, met Ghislaine Plag als presentator.
Afbeelding: Screenshot uitzending Spraakmakers van 16 juli 2019
Deel dit verhaal
Maak alleen nieuwe regels als je ze ook gaat handhaven
In Nederland klaagland staan regeltjes hoog in de toptien. Er zijn te veel regels en vooral ondernemers worden er gek van: terrasstoelen moeten binnen de lijntjes staan, ramen lappen mag niet op een ladder en wie zijn medewerkers lunch wil geven, moet elk personeelslid zelf € 3,50 laten bijbetalen, anders geef je loon in natura.Lees verder
Al die bakkers met hun fabrieksbrood hebben de ellende aan zichzelf te wijten
Mijn hart maakte een sprongetje toen ik vorige week de term ‘ambachtelijk’ in deze krant tegenkwam. Jaren geleden was dit de populairste marketingterm in de voedingsindustrie. Werkelijk alles wat in een fabriek werd gemaakt was ambachtelijk, van kaas tot brood, van shampoo tot diepvriespizza.Lees verder
Hogeropgeleiden weten natuurlijk precies wat het volk nodig heeft
O zoete ironie! In NRC Handelsblad las ik de volgende heerlijke zin: ‘Een denktank van prominenten uit het bedrijfsleven en de publieke sector spreekt in een nieuw rapport grote zorgen uit over de groeiende ‘horizontale verzuiling’: het verschijnsel dat hoger- en lageropgeleiden nauwelijks in aanraking komen met elkaar.’Lees verder
Maak gezond eten goedkoper en koekjes en frisdrank duurder
Je zou maar voor de supermarktbranche werken en van die domme praatjes moeten ophangen. Vorige week was het weer bal. Uit een onderzoek van supermarktvergelijker Questionmark was gebleken dat 80 procent van de artikelen die supermarkten in de aanbieding doen, ongezond is. Dikmakende troep.Lees verder
Unilever zegt in ‘duurzaam’ te geloven
Je zou haast denken dat de Unilever-topman afgelopen maandag mijn column heeft gelezen over Unileverbedrijf Conimex. Ik schreef hoe in een reclame, door de makers ‘minidocumentaire’ genoemd, de indruk wordt gewekt dat de Conserven import export maatschappij een duurzaam merk is, dat een belangrijke bijdrage aan een betere wereld levert. Het filmpje eindigt met de nietszeggende slogan ‘Samen op weg naar duurzaam’.Lees verder
Deze minidocumentaire van Conimex bewijst vooral wat het bedrijf niet is ★☆☆☆☆
Je hebt reclames die doen alsof ze geen reclames zijn. De makers van dit soort filmpjes, die weleens serieus genomen willen worden buiten het circuit van de Gouden Loeki’s, spreken ook niet over commercials, maar over minidocumentaires. De reclames wekken de suggestie dat er niet iets wordt verkocht, maar onderzocht. Zo zagen we ooit Sacha de Boer de oorsprong van koffie onderzoeken voor Nespresso, resultaat onderzoek: Nespresso is goed bezig!, en nu doet ene Dennis hetzelfde voor Conimex.Lees verder
Zonde om plastic maar één keer te gebruiken en dan weg te flikkeren
Het is tijd dat we stoppen met al het overbodige verpakkingsmateriaal. Gelukkig worden er op dit terrein langzaamaan kleine successen geboekt. De ban die de overheid enkele jaren geleden op plastic tasjes afkondigde, was daar al een voorbode van.Lees verder
In de kern zijn huizenprogramma’s een reclameblok
Bij mij thuis kijken we graag naar commerciële televisie. En als ik zeg commerciële televisie, dan bedoel ik ook commerciële televisie. Dat is televisie die er op geen enkele manier doekjes omwindt commercieel te zijn. Meestal gaat het om programma’s die met huizen te maken hebben.Lees verder