Rodekool bestaat voor 10 procent uit suiker!

TeunColumns & verhalen

Heel veel suikerklontjes op een hoop

Is verse groente veel gezonder dan groente uit diepvries, blik of pot? Vaak wordt beweerd – ook door het Voedingscentrum – dat het allemaal niet veel uitmaakt. De bonen, spinazie en doperwtjes worden immers direct van het land geblancheerd en ingevroren of ingeblikt, waardoor er nauwelijks voedingsstoffen verloren zouden gaan. De blufcowboys van Iglo noemen hun diepvriesgroenten zelfs ‘Field fresh’, veldvers, omdat ze, nu ja, ingevroren zijn op het moment dat ze vers waren. Lees verder

Top vijf marketingmisbaksels van 2016!

TeunColumns & verhalen

2016

Gezondheid, gesjoemel met feiten, nepnieuws en seksisme, daar draaide het dit jaar om in de marketing. Wat was het marketingmisbaksel van 2016?

5. Het vinkje

Na een lang ziekbed is het vinkje overleden. Het keurmerk voor gezond voedsel rammelde aan alle kanten. Zo kregen de ‘gezondere varianten van een productgroep’, dus ook slagroomtaarten en diepvriesfrikandellen een vinkje. Van vinkjeseten kon je moddervet worden. Bovendien kregen alleen bedrijven die ervoor betaalden zo’n keurmerk, waardoor voedsel zonder vinkje gezonder kon zijn dan producten met. Nu wil de staatssecretaris het vinkje vervangen door een app, waarmee wij ons voedsel gaan scannen. Dat wordt ook niks.

Lees verder

In de supermarkt denken ze dat vroeger alles beter was

TeunColumns & verhalen

Vier oude klokken en de tekst TIME in scrabble-blokken

Jan Terlouw is niet de enige die zijn touwtje uit de brievenbus zou willen laten hangen. Er zijn er meer die snakken naar een verleden dat nooit heeft bestaan, toen geluk nog heel gewoon was. Ik groeide op in Amsterdam ten tijde van krakersrellen, straatdealers en heroïnehoeren. Er zijn mensen die met een door nostalgie vertroebeld brein terugverlangen naar die tijd, maar ik zeg u: zo leuk was het niet. Amsterdam was smerig en griezelig, met waterkanonnen en tanks op straat.

Lees verder

Noem brood Pain Boulogne en je hebt puur goud

TeunColumns & verhalen

Mevrouw zet koffie met een koffiemachine.

Vandaag wil ik het met u hebben over ‘moeilijk doen’ of, om het woord bij het woord te voegen: complificatie. Dat klinkt op het eerste gehoor misschien niet zo prettig, maar is juist heel positief. Moeilijk doen creëert waarde. Je kunt er een product mee in de markt zetten én de prijs opdrijven. Wie wil dat nu niet? Het hoogste rendement haalt u als u een uitermate simpel product met wat complificatie kunt verkopen alsof het puur goud is. Een buitenlandse naam alleen doet wonderen. Neem brood, simpel zat. Niets meer dan meel, gist, zout en water. Noem dat voor de lol nou eens Pain Boulogne en het krijgt onmiddellijk een prijsverhogend je ne sais quoi. Lees verder

Slapjanussen noemen zich ‘vakman’

TeunColumns & verhalen

Een persoon vlecht een rieten mandje

‘Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend’, is wellicht de minst holle frase uit de reclamegeschiedenis. Vaak wordt er lacherig over gedaan: ‘Nogal wiedes, dat ze dat adviseren! Ze zijn het toch zelf, jonguh!’, maar ik vind hem briljant en eerlijk bovendien. Hij zegt wat alle reclames zeggen: ‘Wij zijn de beste, volgens ons zelf’, maar dan zonder er doekjes om te winden. De slogan wordt al jaren niet meer gebruikt, maar iedere keer als iemand zichzelf aanprijst, wordt hij aangehaald. De naamsbekendheid van de toiletreiniger die echt onder de rand spuit, moet ongeëvenaard zijn.

Lees verder

Mensen met problemen willen hulp, geen Groot Verhaal

TeunColumns & verhalen

Persoon staat temidden van de woorden Blah bla Blah

Storytelling – zo noemen ze dat – is hot. Uitzendbureaus, koekjesfabrikanten en bierbrouwers, allemaal doen ze eraan. Het hoofd communicatie van energiebedrijf ENI noemt zich tegenwoordig storyteller en hij is niet de enige. Maar waarom? Het klinkt misschien spannender op feestjes: ‘ik ben storyteller’ ‘O, leuk, waar treed je op?’ ‘Nou, ehm bij Randstad.’ Je verkoopt verdomme baantjes, koekjes, bier en olie, geen praatjes.

Lees verder