Is verse groente veel gezonder dan groente uit diepvries, blik of pot? Vaak wordt beweerd – ook door het Voedingscentrum – dat het allemaal niet veel uitmaakt. De bonen, spinazie en doperwtjes worden immers direct van het land geblancheerd en ingevroren of ingeblikt, waardoor er nauwelijks voedingsstoffen verloren zouden gaan. De blufcowboys van Iglo noemen hun diepvriesgroenten zelfs ‘Field fresh’, veldvers, omdat ze, nu ja, ingevroren zijn op het moment dat ze vers waren. Lees verder
Ga verdomme eens vechten en winnen, Erik Ziengs!
Beste Erik Ziengs,
Natuurlijk is het vervelend als het hele land je uitlacht en duizenden mensen een speciale hashtag (#schnitzelgate) gebruiken om de draak met je te steken. Probeer het toch positief te bekijken.
Lees verder‘Everybody Appie!’ Menen jullie dit nou, Albert Heijn?
‘Everybody Appie!’ Menen jullie dit nou, Albert Heijn? Was er niemand van het ongetwijfeld enorme reclamecampagneteam die durfde te zeggen dat dit een bar slechte slogan is? Als jullie hem iets eerder hadden gelanceerd dan hadden jullie de slechtste slogan van 2016, ‘Zit je hair cut?’ van de Utrechtse kapper Local heroes, zeker verslagen.
Lees verderTop vijf marketingmisbaksels van 2016!
Gezondheid, gesjoemel met feiten, nepnieuws en seksisme, daar draaide het dit jaar om in de marketing. Wat was het marketingmisbaksel van 2016?
5. Het vinkje
Na een lang ziekbed is het vinkje overleden. Het keurmerk voor gezond voedsel rammelde aan alle kanten. Zo kregen de ‘gezondere varianten van een productgroep’, dus ook slagroomtaarten en diepvriesfrikandellen een vinkje. Van vinkjeseten kon je moddervet worden. Bovendien kregen alleen bedrijven die ervoor betaalden zo’n keurmerk, waardoor voedsel zonder vinkje gezonder kon zijn dan producten met. Nu wil de staatssecretaris het vinkje vervangen door een app, waarmee wij ons voedsel gaan scannen. Dat wordt ook niks.
Lees verderIn de supermarkt denken ze dat vroeger alles beter was
Jan Terlouw is niet de enige die zijn touwtje uit de brievenbus zou willen laten hangen. Er zijn er meer die snakken naar een verleden dat nooit heeft bestaan, toen geluk nog heel gewoon was. Ik groeide op in Amsterdam ten tijde van krakersrellen, straatdealers en heroïnehoeren. Er zijn mensen die met een door nostalgie vertroebeld brein terugverlangen naar die tijd, maar ik zeg u: zo leuk was het niet. Amsterdam was smerig en griezelig, met waterkanonnen en tanks op straat.
Lees verderOpsteker voor mannen die vinden dat vrouwen hun plaats moeten kennen
Na de verkiezing van Donald Trump is de Facebook campagne van Lactacyd een volgende opsteker voor mannen die vinden dat vrouwen hun plaats moeten kennen. Waar Trump zijn ‘Grab them by the pussy’-opmerking afdeed als ‘locker room talk’, maakte het vaginale verzorgingsproduct een filmpje over de pussy met de titel ‘mannenpraat’.
Lees verderEen pakje gedroogde bolognesesaus als anti-prijs
De Nationale Postcode Loterij heeft iets nieuws bedacht: de anti-prijs. Dat is een beloning waar niemand blij mee is, de postcodepesterij dus. De afgelopen maand was dat een pakje bolognesesaus van Knorr. Tweeënhalf miljoen mensen vonden het op hun deurmat.
Lees verderNoem brood Pain Boulogne en je hebt puur goud
Vandaag wil ik het met u hebben over ‘moeilijk doen’ of, om het woord bij het woord te voegen: complificatie. Dat klinkt op het eerste gehoor misschien niet zo prettig, maar is juist heel positief. Moeilijk doen creëert waarde. Je kunt er een product mee in de markt zetten én de prijs opdrijven. Wie wil dat nu niet? Het hoogste rendement haalt u als u een uitermate simpel product met wat complificatie kunt verkopen alsof het puur goud is. Een buitenlandse naam alleen doet wonderen. Neem brood, simpel zat. Niets meer dan meel, gist, zout en water. Noem dat voor de lol nou eens Pain Boulogne en het krijgt onmiddellijk een prijsverhogend je ne sais quoi. Lees verder
Slapjanussen noemen zich ‘vakman’
‘Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend’, is wellicht de minst holle frase uit de reclamegeschiedenis. Vaak wordt er lacherig over gedaan: ‘Nogal wiedes, dat ze dat adviseren! Ze zijn het toch zelf, jonguh!’, maar ik vind hem briljant en eerlijk bovendien. Hij zegt wat alle reclames zeggen: ‘Wij zijn de beste, volgens ons zelf’, maar dan zonder er doekjes om te winden. De slogan wordt al jaren niet meer gebruikt, maar iedere keer als iemand zichzelf aanprijst, wordt hij aangehaald. De naamsbekendheid van de toiletreiniger die echt onder de rand spuit, moet ongeëvenaard zijn.
Lees verderMensen met problemen willen hulp, geen Groot Verhaal
Storytelling – zo noemen ze dat – is hot. Uitzendbureaus, koekjesfabrikanten en bierbrouwers, allemaal doen ze eraan. Het hoofd communicatie van energiebedrijf ENI noemt zich tegenwoordig storyteller en hij is niet de enige. Maar waarom? Het klinkt misschien spannender op feestjes: ‘ik ben storyteller’ ‘O, leuk, waar treed je op?’ ‘Nou, ehm bij Randstad.’ Je verkoopt verdomme baantjes, koekjes, bier en olie, geen praatjes.
Lees verder