Heeft u de Facebookcampagne van tamponmerk O.B. gezien? Mijn veelgeprezen collega Lisa Bouyeure attendeerde mij erop. We zien een plaatje van roze vrouwenhersenen met erboven #mijngedachten. Die gedachten zijn nogal oppervlakkig: ‘de verjaardag van mijn beste vriendin’, ‘waar de laatste chocolade ligt’ en ‘wanneer ik ongesteld word’. Verder gaat er volgens O.B. in het vrouwenhoofd niets om. Bouyeures verbolgen tweet hierover werd honderden keren gedeeld.
Lees verderTony’s Chocolonely slaat plank mis met Pietwijzer
De Volkskrant vroeg mij om een reactie nadat ik op Twitter schreef dat ik de Pietwijzer die Tony’s Chocolonely op haar website publiceerde nogal ongelukkig vind.
Lees verderHoe kun je een moment opeten?
Geitenyoghurtmomenten manifesteren zich op verschillende, veelal onplezierige, manieren. Neem mijn oude baas. Een schat van een man. Hij kende de namen en verjaardagen van de kinderen van alle medewerkers en hij was zelfs niet te beroerd voor de jongste bediende koffie te halen. Maar soms, heel af en toe, ontplofte er iets in zijn hoofd. Als een razende stormde hij over de redactie, wees iedereen op zijn fouten – beet een nieuwe kracht toe nu eindelijk zijn rommel op te ruimen en voer tenslotte midden op de werkvloer tegen ons allemaal uit: ‘Het is hier godverdegodver geen kinderopvang! Kunnen jullie dan ook niks zelf?!’ De eerste keer schrokken we daarvan, maar op een gegeven moment hadden we het door: ‘Jaap’, gonsde het over de redactie, ‘heeft zijn geitenyoghurtmoment.’ Niet fraai, maar zoiets kun je iemand nauwelijks kwalijk nemen. Als het geitenyoghurtmoment een uurtje later was gezakt, schuifelde Jaap langs onze bureaus, bood iedereen schoorvoetend zijn excuses aan: ‘sorry, ik had een geitenyoghurtmoment’ en trakteerde ons op roomsoezen.
Lees verderElf zogenaamde topkeurmerken en het beruchte vinkje
Uit de berichtgeving over de keurmerken blijkt vooral hoe machteloos de overheid is. Eerst maar even dat vinkje. Dat moest weg omdat consumenten niet precies begrepen wat het betekende, omdat het op ongezonde producten zoals slagroomtaarten stond die nèt iets minder ongezond waren dan die van een concurrent en omdat ze alleen gebruikt mochten worden door bedrijven die ervoor hadden betaald. Lees verder
In de Volkskrant: Het vinkje verdwijnt!
Het is dan eindelijk zover: het vinkje verdwijnt! Als fervente vinkjes-criticus vroeg de Volkskrant mij om een reactie. Het systeem van de vinkjes rammelde natuurlijk aan alle kanten:
Lees verderOermelk is niet-wetenschappelijk hypeproduct
Heeft u die uitgebreide reclame voor ‘oermelk’ gezien, afgelopen dinsdag, zo rond acht uur ’s avonds op NPO 1? Nee, niet in het STER-blok voor het NOS Journaal, ook niet erna, maar tijdens! Ik weet niet hoe Vecozuivel het voor elkaar heeft gekregen, maar ín het nieuws zat een 2 minuut 14 durend loftrompetfilmpje over hun wonderdrank. Een commercial van die lengte op primetime kost kapitalen.
Lees verderHet land gaat nog ten onder aan stukjes gemak als de slaverrijker
Albert Heijn behandelt ons als wilsonbekwame onbeholpen kinderen. Neem de slaverrijker. Weet u wat dat is? Nee, het heeft niets met slavernij te maken. Het is een reeks producten die wij al jaren eten, zoals gegrilde aubergines, amandelen, walnoten, couscous, geitenkaas, mozzarella en eieren, zonder te weten hoe we die moeten eten. We deden maar wat. Lees verder
Geen woorden maar daden, politici!
Als politicus moet je daadkracht uitstralen. Zeker als het even wat minder gaat. Je hebt de zaak laten versloffen of er zelfs een potje van gemaakt en iedereen is uit op je scalp. Je hebt tijd nodig en moet daadkracht uitstralen. In de politiek geldt: daadkracht + tijd = uitstel van executie. Als je het goed uitvoert, kun je je scalp houden. En dat is uiteindelijk, los van het terugdringen van het economisme, het hoofddoel van alle politici. Lees verder
Altijd maar ‘handgemaakt’, geef mij maar machinaal
Elke keer als ik een fabriek bezoek, sta ik te kijken van het vernuft waarmee de productielijnen zijn gebouwd. Potjes die een kwartslag worden gedraaid om een etiket opgeplakt te krijgen, bakjes die even overhellen om in de perfecte hoek te komen om de saus op te vangen uit een bovenhangend spuitmondje, lopende banden die even schudden om poeder beter te verdelen. Ingenieus. Lees verder
Weet Hans de Boer nog wat er mis was met al die bonussen?
Na de bankencrisis hielden de arrogante bonustrekkers van grote bedrijven misschien even deemoedig hun mond, inmiddels zijn ze weer helemaal terug. Om ons van de juistheid van hun ongebreidelde hebzucht te overtuigen, hanteren ze vaak de meest wonderlijke redeneringen. Neem Hans de Boer van werkgeversorganisatie VNO-NCW. Een paar dagen geleden zei hij tegen NPO Radio 1 over onze minister van Financiën: ‘Dijsselbloem, bedrijf je hobby’tje niet al te openbaar.’ Lees verder